BMW-dienst Cardata ook in Nederland

BMW Group introduceert zijn dienst Cardata ook in Nederland. Het systeem gebruikt data uit de auto voor gepersonaliseerde service, zoals verzekeringspremies op basis van actuele kilometerstand, gepersonaliseerd infotainment en snellere servicebeurten (omdat het onderdeel al is besteld).

Om Cardata te gebruiken, moet het voertuig voorzien zijn van een SIM-kaart. Wereldwijd voldoen op dit moment zo’n tien miljoen BMW-modellen aan die voorwaarde. Overigens zijn sinds 2013 alle in Nederland verkochte BMW-modellen voorzien van een 3G- en later 4G-simkaart. Na registratie via het Connecteddrive-portaal, zijn er geen bijkomende kosten. Garagebedrijven, verzekeringsmaatschappijen en fleetmanagers kunnen zich registreren. Als klanten gebruik willen maken van een specifieke service en toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens, ontvangen de partijen de gecodeerde data via het beveiligde netwerk van BMW. Met toestemming van de bestuurder hebben ook servicediensten toegang tot deze gegevens. Veiligheid heeft daarbij altijd prioriteit. Het systeem voldoet al aan de EU General Data Protection Regulation, die in 2018 ingaat. “De gegevens zijn goed beveiligd. Rijders bepalen zelf wat ze met hun verzamelde data doen”, zegt Peter Schwarzenbauer, lid van de Raad van Bestuur BMW AG. Overigens komt de beveiliging van data donderdag 16 november aan bod tijdens een bijeenkomst van Automotive Insiders.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †