Onderdelenfabrikant Bosch wil via een connected cloud-oplossing bijdragen aan een langere levensduur van batterijen voor elektrische auto’s.

Middels algoritmen worden tijdens het rijden en het opladen, de zogenaamde stress factoren die tijdens het ontladen en tijdens het laadproces kunnen ontstaan, geanalyseerd. Omdat deze factoren verantwoordelijk zijn voor het achteruit gaan van de levensduur van de batterij, worden het bedrijfs- en oplaadproces aangepast aan de conditie van de betreffende batterij.

DiDi

Wat Bosch eigenlijk doet, is het batterij management systeem in een elektrische auto, ondersteunen en optimaliseren. Bosch claimt dat hiermee de levensduur van een batterijen-pakket in een EV, met wel twintig procent verbeterd kan worden. Overigens kan de berijder via het dashboard worden geïnformeerd over hoe zijn of haar rijgedrag de levensduur van de batterij beïnvloedt. De Chinese mobiliteitsprovider DiDi is de eerste commerciële partij die het Bosch-concept omarmt.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
31 oktober 2025
Van Mossel neemt Polestar Amsterdam over
31 oktober 2025
Omzet LKQ stijgt 1,3 procent in derde kwartaal 2025
31 oktober 2025
Aankoopadvies voor een hefbrug
30 oktober 2025
Evo Parts sluit zich aan bij AllParts
30 oktober 2025
Indicata: Occasionmarkt EV normaliseert
30 oktober 2025
Continental blijft onderdelenportfolio uitbreiden
Meest bekeken berichten
Recente reacties