De connected VIP-klant

Connectiviteit gaat hand in hand met veiligheids- en privacyvraagstukken. Te allen tijde moet een betrouwbare datastroom worden gegarandeerd. Data-security is voor ieder merk, volume-, premium- en luxe-, dan ook een belangrijk onderwerp.

De eigenaren van een Rolls Royce, Maybach, Aston Martin, Ferrari, McLaren of een Lamborghini hebben normaal gesproken de nodige hoge verwachtingen. Gek genoeg bleken de bezitters van deze auto’s (nog) niet erg naar connectiviteit te kijken. Het Britse consultancy- en onderzoeksbureau SBD zit bij bijna alle autofabrikanten aan tafel om hen te adviseren over hun connectiviteitstrategie. Daarbij zijn platforms, apps en smartphone-integratie belangrijke onderwerpen. SBD merkte dat automerken uit de hoogste premiumklasse tot nu toe weinig vragen hadden over connectiviteit, maar dat de eigenaren van luxeauto’s in toenemende mate daarin geïnteresseerd zijn. SBD ging onder andere te rade bij Lamborghini en Aston Martin.

Kwetsbaar

Andrea Sroczynski van SBD: “Deze eigenaren van auto’s uit het hoogste luxesegment bezitten veelal een tweede en een derde auto uit de gewone premiumklasse. Ze worden dus geconfronteerd met de voordelen en het gemak dat connectiviteit brengt. Aan de andere kant zijn ze ook beducht voor de boze buitenwereld. VIP’s zijn nu eenmaal ook kwetsbaar.” “Onze VIP-klanten zijn waakzaam”, stelt  Sally Leathers, chief engineer Electrical & Connectivity bij Aston Martin. “Wat ons merk betreft zijn aanstaande kopers en bestaande bezitters extra op hun hoede als het gaat om hun data. Wij willen onze klanten zeker niet voor de voeten lopen en zullen de data in principe niet delen met anderen. Bovendien zullen deze klanten daar sowieso zelden toestemming voor geven, verwachten wij.” Dat wordt bevestigd door Nicola Porciani, hoofd Connected Car en Digitalisering bij Lamborghini. “Onze klanten stellen privacy boven alles, dus ook ten aanzien van hun data. Het gaat ze vooral om de prestaties van hun auto. Om het statement dat ze met het bezit van een dergelijk automerk afgeven. Daarom zal er waarschijnlijk nooit een autonoom rijdende Lamborghini komen.” Sally Leathers: “Wat ze wel willen, zijn de voordelen van ADAS, van systemen die hen helpen de auto onder controle te houden. Het stuur uit handen geven zullen ze inderdaad niet doen.”

Synergie

Aston Martin heeft een samenwerking met Daimler voor haar connectiviteitssysteem (à la Mercedes Me). Het is een technologisch samenwerken, want data wordt niet gedeeld. Lamborghini heeft baat bij de synergie die wordt behaald binnen Volkswagen AG. “Maar we waken er wel voor dat de merken, en wij als Lamborghini zeker, onderscheidend blijven voor de doelgroep.” Sroczynski: “Gek genoeg heeft diezelfde VIP wel een smartphone waarmee hij via Google of Apple, vaak zonder nadenken, wel veel data deelt. De spagaat waar wij mee te maken hebben is, dat die klant zijn smartphone ook connected wil hebben in zijn bolide. Het gaat erom de VIP-klanten bewust te maken van de mogelijkheden die connectiviteit biedt om hun levensstijl in de auto voort te zetten. Anderzijds willen zij een 100 procent garantie ten aanzien van data-security.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1692 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen