30 procent van de Nederlanders vertrouwt data uit de connected car aan niemand toe.

Dat concludeert Deloitte uit een onderzoek onder meer dan 1200 Nederlandse consumenten. De resultaten maken deel uit van de 2019 Deloitte Global Automotive Consumer Study, waarvoor wereldwijd meer dan 25.000 consumenten zijn bevraagd.

Wantrouwen

Het wantrouwen jegens de connected car blijkt verder uit het feit dat 60 procent van de consumenten bezorgd is dat hun voertuig wordt gehackt en de veiligheid in gevaar wordt gebracht. Slechts 38 procent denkt dat meer connectiviteit leidt tot meer voordelen. Ter vergelijking: in China bedraagt dat percentage het dubbele. Ondanks dit wantrouwen is wel 76 procent van de Nederlandse consumenten geïnteresseerd in connected toepassingen die tijd besparen en de veiligheid vergroten.

Autonoom

Deloitte onderzocht ook de acceptatie van autonoom rijden. 56 procent van de Nederlanders zou zich niet veilig voelen in een autonoom rijdende auto. Dat percentage is de afgelopen jaren ook niet gestegen. Op de vraag wie dergelijke autonome technologie zou moeten ontwikkelen, antwoordt 28 procent dat autofabrikanten dat zouden moeten doen. 24 procent kiest voor bestaande techbedrijven. Veruit het grootste gedeelte (41 procent) vindt dat daarvoor een nieuw, gespecialiseerd bedrijf voor zou moeten worden opgericht. Deloitte concludeert uit het rapport dat er nog een lange weg te gaan is voordat de Nederlandse consument autonoom rijden zal accepteren.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 september 2025
Samenwerking Ayvens en Plugsurfing
3 september 2025
Vakgarage grootste groeier in stagnerende formulemarkt
3 september 2025
1975-2025: EQUIP AUTO, 50 jaar passie
3 september 2025
Crisis is het nieuwe normaal
2 september 2025
1,2 procent meer occasions verkocht in augustus
2 september 2025
Uitstoot nu al onder doelstelling 2030
Meest bekeken berichten
Recente reacties