‘Covid-19 zet rem op autodelen’

Data-analist Calum MacRae: “Connected, autonome, gedeelde en elektrische strategieën werden door autofabrikanten beschouwd als manieren om hun verdiensten naar een hoger niveau te brengen en ze wat betreft marktwaarde in de buurt te brengen van de techbedrijven uit Silicon Valley.”

Duivels

Autofabrikanten investeerden veel geld in geavanceerde technologieën, zoals rijhulpsystemen. Tegelijkertijd kwam een deeleconomie op gang en maakten diensten als Uber en Lyft een flinke groei door. “Autodelen is bij uitstek geschikt voor volledig autonoom rijden. Door de vaste lasten voor een chauffeur uit te sparen kun je de kilometerkostprijs per passagier enorm omlaag brengen. Alleen, volledig autonoom rijden is zo duivels moeilijk en het ziet er niet naar uit dat autonoom rijdende auto’s van niveau 4 of 5 de komende jaren een winstgevende oplossing zullen bieden.”

Geld

Behalve dat niemand tijdens de Covid-19-pandemie nog een auto wil delen met anderen, zullen autofabrikanten in deze crisistijd weinig bereid zijn te investeren in autodelen. MacRae: “Ze zullen geld in de zak willen houden, niet investeren in toekomstige mobiliteit en terugvallen op producten die direct geld in het laatje brengen.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2265 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

  • Avatar
    24 april 2020 om 18:06
    Permalink

    Heel mooie en alleszins bruikbare gebruikte auto’s zullen nog zeker dit decennium in trek blijven. Dit gaat ten koste van het volume nieuwe auto’s met alle hulpsystemen. Downsizing van de automobielindustrie?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *