Nederlanders schatten de kosten van een eigen auto consequent te laag in. De daadwerkelijke kosten komen neer op 340 tot 675 euro per maand, terwijl Nederlanders maximaal 250 euro per maand willen uitgeven aan hun auto.

Dat blijkt uit een onderzoek van Greenwheels uit december 2023. De deelautoaanbieder concludeert op grond van dat onderzoek dat er nog vrij veel vooroordelen heersen over deelauto’s. Zo denken velen meer kwijt te zijn aan een deelauto dan aan een eigen auto. Greenwheels stelt dat tot 10.000 kilometer per jaar de deelautogebruiker vrijwel altijd goedkoper uit is.

Kosten

Michiel Cuppen, ceo bij Greenwheels: “Er komen opvallende vooroordelen over deelvervoer in de onderzoeken naar boven: het zou duurder zijn, je zou niet altijd weten of de auto beschikbaar is en je moet mogelijk ver lopen. Terwijl dit niet strookt met de realiteit: de kosten voor een eigen auto liggen vaak hoger dan voor een deelauto. En in grote steden, waar de parkeerplekken schaars zijn, staat in iedere buurt wel een deelauto. Het ligt dus eerder aan de mindset dan aan de deelauto.”

Positief

Uit het onderzoek blijkt overigens dat Nederlanders wel positief staan tegenover autodelen. Zo hoef je niet te zoeken naar een parkeerplaats, die is gereserveerd. Heb je een reëel zicht op de kosten en hoef je niet met de auto naar de garage. Het belangrijkste voordeel van de deelauto is volgens Cuppen niet algemeen bekend: één deelauto vervangt gemiddeld veertien privéauto’s. Cuppen: ”Waarom het belangrijk is om op deze manier te werken aan meer leefbaarheid in buurten? Onder meer het groeiende fileprobleem, hevige parkeerproblemen in steden en ruimtegebrek. De stijgende populariteit van deelvervoer zorgt dat inwoners mobiel blijven zonder 95 procent van de tijd een parkeerplek bezet te houden. Ruimte die ook kan worden gebruikt voor groen, een speeltoestel of woonruimte.”

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Greenwheels en de wens die de vader is van de gedachte(n).

    Weer geredeneerd vanuit de ivoren toren die Randstad heet!
    in de rest van het land zijn er bijna géén bussen en treinen, als ze er wel zij ben je vaak nog vele
    kilometers verwijderd van je bestemming, daar hebben ze dan waarschijnlijk wel een “greenwhweels-fiets”voor …….
    M.a.w. : boven Amsterdam, onder Rotterdam en achter Utrecht-Amersfoort, heeft niemand er wat aan!!

    Dus doe eens een keer een onderzoek dat wèl hout snijdt !

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 januari 2025
Zorgen om aanrijdingen inspectievoertuigen
14 januari 2025
Stokvis Equipment Beissbarth-distributeur Nederlandse markt
14 januari 2025
CarGarantie: Verlengde garantie verhoogt omzet en rendement
14 januari 2025
Grossier Gamo wordt Bosch First Supplier Premium
14 januari 2025
Loon belangrijkste obstakel voor nieuwe cao
13 januari 2025
Bonden pleiten voor erkenningsregeling rijscholen
Meest bekeken berichten
Recente reacties