Met de stijgende elektriciteitsprijzen komen de kosten voor het laden van een elektrische auto steeds dichterbij die van het tanken van een auto met een verbrandingsmotor. “Dat is zorgelijk gezien de ambities voor elektrisch rijden en het belang hiervan voor de klimaatdoelstelling.”

Dat zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrisch Rijders (VER) in een toelichting bij het juist gepubliceerde Nationaal Laadonderzoek 2022, een initiatief van ElaadNL, Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en VER, dat wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen.

Publiek versus thuisladen

Een ander gevolg van de gestegen tarieven voor elektriciteit is dat steeds meer mensen voor een publieke laadpaal kiezen in plaats van voor thuisladen. “Als straks de meeste stroom-contracten thuis (veel) duurder zijn kan dit leiden tot meer druk op de publieke laadpaal,” zegt Van Biezen. Hij tekent daarbij aan dat dit verschijnsel waarschijnlijk van tijdelijke aard is, omdat ook de stroomtarieven van publieke laadpunten binnen afzienbare tijd zullen stijgen. Thuisladen wordt wel hoger gewaardeerd (met een 9,3) dan het laden bij openbare laadpunten (6,8). 79 procent van de thuisladers heeft zonnepanelen, tegen een landelijk gemiddelde van 19 procent.

Wachttijd

In 45 procent van de geslaagde aanvragen van een publieke laadpaal duurde het 7 tot 12 maanden tot plaatsing. Ook in een Vereniging van Eigenaren (VvE) loopt nog driekwart tegen problemen aan. Maarten van Biezen: “Het helpt om minder vraag gestuurd te plaatsen en veel vaker – vooruitlopend op de vraag – laadpunten te plannen en te plaatsen, om doorlooptijden te verkleinen. Gelukkig gebeurt dit al steeds vaker.”

Actieradius

30 procent van de volledig elektrische rijders rijdt nooit meer kilometers op een dag dan de actieradius van hun EV. Dit betekent dat deze groep onderweg nooit extra hoeft te laden. 68 procent zegt maximaal twee keer per maand bij te laden. EV-rijders zijn positief over snelladen (rapportcijfer 7,9) –  65 procent van de EV-rijders gebruikt wel eens een snellader.

63 procdent gaat met de EV ook naar het buitenland voor werk of vakantie. De grootste groep die dat niet doet bestaat uit mensen die überhaupt niet met de auto naar het buitenland gaat. EV-rijders die vaak met een benzineauto naar het buitenland gaan, vormen slechts een kleine groep van 6 procent.

Slim laden

Het slim laden, door middel van zelf opgewekte zonne-energie of gebruik makend van het goedkopere nachttarief, wordt door 50 procent van de EV-rijders gedaan. In 20 procent van de slimladensessies geeft de EV-rijder aan helemaal niets te hebben gemerkt van de aanpassingen op het laadprofiel, 6 procent geeft aan negatieve ervaringen te hebben gehad. Vooral de EV-rijders die thuis slim laden zijn hier erg enthousiast over.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties