KPMG: data connected car veelal ongebruikt

Voertuiggegevens die de connected car levert blijven veelal ongebruikt door de Nederlandse automotive branche. Dat meldt KPMG op basis van eigen onderzoek. Bijna zeventig procent van de leveranciers, importeurs, dealers en leasemaatschappijen gaat er op geen enkele wijze mee aan de slag.

“Een belangrijk obstakel hierbij vormt de fabrikant, de original equipment manufacturer (OEM)”, constateert KPMG-adviseur Stijn de Groen. “In veel gevallen verhindert deze dat andere partijen toegang krijgen tot de data. Dat geldt vooral voor importeurs die eigendom zijn van de OEM.”

Apps

kpmgDe bedrijven beschouwen de OEM dan ook als meest dominante partij inzake verzamelen, interpreteren en opslaan van data. En derhalve als de belangrijkste speler bij het realiseren van dataplatformen. De Groen wijst erop dat bedrijven diverse mogelijkheden hebben om de OEM te omzeilen. “Onafhankelijke importeurs zijn in staat eigen apps te ontwikkelen, die informatie over het voertuig aan de bestuurder verschaffen. Ook leasemaatschappijen en verzekeraars verbinden eigen devices met dit soort auto’s. Om nieuwe diensten te kunnen aanbieden, die aansluiten op de behoefte van de bestuurder.” Volgens KPMG onderschat de Nederlands automobielsector de opkomst van de ‘connected car’. De ondernemingen ontberen een duidelijke visie en strategie. Ook werken ze onvoldoende samen. Partnerships komen moeilijk op gang en een duidelijke visie op het businessmodel ontbreekt. Dat komt mede omdat veelal niet duidelijk is welke strategie de fabrikant gaat volgen.

Privacy

Voor de lange termijn ligt volgens KPMG de sleutel tot succes in nauwere samenwerking. Zo kunnen bedrijven data delen en gezamenlijk de berijders datadiensten aanbieden. Wel loopt de sector dan volgens Paul Kromhout van KPMG tegen het  privacyvraagstuk aan. “Persoonlijke gegevens worden  beschermd door de Data Protection Act. Deze nieuwe Europese regels bepalen dat de veiligheid van data en de privacy van zowel de auto als de bestuurder essentieel zijn.” De nieuwe wet bepaalt dat de fabrikant de beveiliging van data moet meenemen in het ontwerp van de auto. In dit verband bepleit KPMG een uitbreiding van de huidige Euro NCAP-test, met het oog op cybercrime. Zo’n test moet beoordelen of een nieuwe, connected car alle dreigingen op dit vlak kan weerstaan. “Het is van essentieel belang om vertrouwen te hebben in de beveiliging van alle data die de connected car oplevert.”

Bekijk hier het rapport

icon_kpmg-the-connected-car-is-here-to-stay-1

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †