Voertuiggegevens die de connected car levert blijven veelal ongebruikt door de Nederlandse automotive branche. Dat meldt KPMG op basis van eigen onderzoek. Bijna zeventig procent van de leveranciers, importeurs, dealers en leasemaatschappijen gaat er op geen enkele wijze mee aan de slag.
“Een belangrijk obstakel hierbij vormt de fabrikant, de original equipment manufacturer (OEM)”, constateert KPMG-adviseur Stijn de Groen. “In veel gevallen verhindert deze dat andere partijen toegang krijgen tot de data. Dat geldt vooral voor importeurs die eigendom zijn van de OEM.”Apps
De bedrijven beschouwen de OEM dan ook als meest dominante partij inzake verzamelen, interpreteren en opslaan van data. En derhalve als de belangrijkste speler bij het realiseren van dataplatformen. De Groen wijst erop dat bedrijven diverse mogelijkheden hebben om de OEM te omzeilen. “Onafhankelijke importeurs zijn in staat eigen apps te ontwikkelen, die informatie over het voertuig aan de bestuurder verschaffen. Ook leasemaatschappijen en verzekeraars verbinden eigen devices met dit soort auto’s. Om nieuwe diensten te kunnen aanbieden, die aansluiten op de behoefte van de bestuurder.”
Volgens KPMG onderschat de Nederlands automobielsector de opkomst van de ‘connected car’. De ondernemingen ontberen een duidelijke visie en strategie. Ook werken ze onvoldoende samen. Partnerships komen moeilijk op gang en een duidelijke visie op het businessmodel ontbreekt. Dat komt mede omdat veelal niet duidelijk is welke strategie de fabrikant gaat volgen.