Voertuiggegevens die de connected car levert blijven veelal ongebruikt door de Nederlandse automotive branche. Dat meldt KPMG op basis van eigen onderzoek. Bijna zeventig procent van de leveranciers, importeurs, dealers en leasemaatschappijen gaat er op geen enkele wijze mee aan de slag.
“Een belangrijk obstakel hierbij vormt de fabrikant, de original equipment manufacturer (OEM)”, constateert KPMG-adviseur Stijn de Groen. “In veel gevallen verhindert deze dat andere partijen toegang krijgen tot de data. Dat geldt vooral voor importeurs die eigendom zijn van de OEM.”Apps

Privacy
Voor de lange termijn ligt volgens KPMG de sleutel tot succes in nauwere samenwerking. Zo kunnen bedrijven data delen en gezamenlijk de berijders datadiensten aanbieden. Wel loopt de sector dan volgens Paul Kromhout van KPMG tegen het privacyvraagstuk aan. “Persoonlijke gegevens worden beschermd door de Data Protection Act. Deze nieuwe Europese regels bepalen dat de veiligheid van data en de privacy van zowel de auto als de bestuurder essentieel zijn.” De nieuwe wet bepaalt dat de fabrikant de beveiliging van data moet meenemen in het ontwerp van de auto. In dit verband bepleit KPMG een uitbreiding van de huidige Euro NCAP-test, met het oog op cybercrime. Zo’n test moet beoordelen of een nieuwe, connected car alle dreigingen op dit vlak kan weerstaan. “Het is van essentieel belang om vertrouwen te hebben in de beveiliging van alle data die de connected car oplevert.”Bekijk hier het rapport
