NFI kan gecodeerde data Tesla uitlezen

Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) is in staat om de gecodeerde rijgegevens die Tesla opslaat in zijn auto’s, uit te lezen, te vertalen én te publiceren. Het NFI heeft de resultaten gepresenteerd op een congres voor analisten voor verkeersongevallen.

Bij een ongeval slaat een Tesla tal van gegevens op in de event data recorder. Daarnaast zijn nog veel meer data uit een Tesla te halen, bijvoorbeeld over voertuigsnelheid, gaspedaalstand, stuurwielhoek en rembediening. “Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel”, zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI.

Gecodeerd

Tesla registreert ruwe gegevens in logboekbestanden. Die zijn gecodeerd. “Tesla verstrekt gegevens na een vordering van de rechtbank of het Openbaar Ministerie,” zegt Hoogendijk. Het NFI is er nu in geslaagd om zelf data uit de modellen S, Y, X en 3 te verkrijgen.

Tesla verstrekt de gevraagde gegevens alleen voor een specifiek tijdsbestek, terwijl de logbestanden alle opgenomen signalen bevatten. “Wat je niet weet kan je niet vorderen, dus het is nuttig dat we het nu weten welke informatie nog meer opgeslagen wordt.” Afhankelijk van hoe vaak het voertuig gebruikt wordt, kunnen deze logboeken gegevens bevatten van meer dan een jaar geleden.

Eigen gebruik

Dat Tesla data uit zijn auto’s versleutelt, is niet om forensisch onderzoekers dwars te zitten, zegt Hoogendijk. “Het doel van het opslaan van de gegevens is dat de fabrikanten er de auto’s zelf meekunnen verbeteren, maar ze gooien die gegevens niet op straat. Ze willen niet dat andere autofabrikanten hiervan kunnen profiteren én ze moeten de privacy van de gebruikers beschermen.”

Tesla maakt het voor eigenaren wel mogelijk om hun gebruikersdata op te vragen, inclusief beeldmateriaal van voertuigcamera’s bij een ongeval. “Ook al laat Tesla hierbij niet alle details zien van de beschikbare data, veel fabrikanten kunnen hier toch een voorbeeld aan nemen”, vertelt Hoogendijk: “We weten niet of er ook andere voertuigfabrikanten zijn die momenteel gegevens op een dergelijk detailniveau over lange perioden registreren. Als we beter zouden weten welke gegevens autofabrikanten allemaal opslaan, kan er ook gerichter gevorderd worden via de rechtbank of door het Openbaar Ministerie. En uiteindelijk dient dat het belang van waarheidsvinding na een ongeval. Mijn onderzoek zorgt er voor dat we weten welke informatie nu aanwezig is in Tesla’s. Het was een tijdrovend proces. Het zou goed zijn wanneer het in de toekomst door de automerken zelf openbaar werd gemaakt.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

  • 21 oktober 2021 om 15:20
    Permalink

    Squarell levert deze data ook al sinds jaar en dag aan haar klanten. Onze Event Data Recorder is een software pakket die op elke Squarell unit te verkrijgen is.
    squarell.com
    Event Data Recorder (EDR) – Squarell Technology
    Met de Squarell Event Data Recorder (EDR) kunt u data vóór en na een mogelijke gebeurtenis loggen en analyseren om incidenten in de toekomst te voorkomen.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *