Column Anna van Tienhoven: Tweestrijd

De vakantieperiode heeft mijn mening op sommige zaken verrijkt door praktijkervaringen en gesprekken met outsiders. De ontwikkelingen in de automotive sector zijn echter niet onderhevig aan retraites en vakanties: het gaat snel! Ontwikkelingen die mogelijk tweestrijd inluiden.

Die ontwikkelingen worden versterkt door innovaties in onder andere de it, telecom en de dienstverlenende sector. Ontwikkelingen die exponentieel op elkaar inspelen en zorgen voor synergie en versnelling. Anna van TienhovenTwee opvallende nieuwsberichten in één week over zelfrijdende auto’s:
  1. Ford gaf 16 augustus het statement dat ze vanaf 2021 op grote schaal zelfrijdende auto’s gaat produceren en leveren: volledig zelfrijdend, zonder stuur en pedalen.
  2. Uber en Volvo kwamen twee dagen later met het persbericht dat ze vanaf september een aantal zelfrijdende Volvo-taxi’s in Pittsburgh de weg op sturen. Bij wijze van proef en met chauffeur die de systemen in de gaten houdt.
Ford en Volvo gaan daarbij niet over één nacht ijs. Er wordt al decennialang uitgebreid getest en geëxperimenteerd met vormen van zelfrijdende auto’s. Inmiddels rijden er ook al zelfrijdende Uber-Tesla’s in Pittsburgh rond. Praktijksituaties zonder geconditioneerde omstandigheden, en waarbij de auto echt zelf moet waarnemen, analyseren, ‘nadenken’ en handelen.

Meerwaarde bieden

De hard- en software om dit mogelijk te maken zijn dus al voor handen. De uitdaging ligt in het samenbrengen van die technieken in toepassingen voor de consumentenmarkt. En wel op dusdanige manier dat een en ander niet enkel foutloos, maar ook in combinatie met de mens dient te functioneren. In de ogen van de mens moet zo’n zelfrijdende auto wel zijn overduidelijke meerwaarde bieden (duur in aanschaf), dient het intuïtief (geen gedoe) en feilloos (vertrouwen) te werken. De meningen over nut, noodzaak en ook de veilige toepassing liggen nog mijlenver uit elkaar.

Pionieren op de openbare weg

In navolging op de berichten van Ford, Uber, Tesla en Volvo reageerden media en kenners enthousiast of juist zeer kritisch. Het huidige pionieren op de openbare weg met experimenten en testen in beperkte regio’s en staten wordt vrijwel unaniem aangemoedigd. Wat tot rigiditeit onder wetenschappers en overheidsinstanties leidt zijn de ontwikkelambities en tijdfasering die bijvoorbeeld Ford, Tesla en Volvo afgeven waarin volledig zelfrijdende auto’s voor de consumentenmarkt beschikbaar komen.

Tweestrijd

Rigiditeit waarbij recente incidenten, zoals met het fatale Tesla-ongeval in Baarn, worden uitvergroot en gegarandeerde veiligheid in extreme mate wordt geëist. Een tweestrijd met uitgesproken voor- en tegenstanders die automakers ertoe lijkt te verleiden om de zelfrijdende auto af-fabriek, inclusief verzekering te leveren om de aansprakelijkheid in eigen hand te houden. Ik hoop dat pionieren en innoveren niet de kop wordt ingedrukt door een pandemie aan regeldruk. Door irrelevante barrières die we nu ook niet vragen van de mens als bestuurder. Dat pionieren geeft wel nieuwe uitdagingen en inzichten. Niet alleen voor de genoemde partijen, ook voor u. Bent u er al achter hoe u de stuur- en pedaalloze auto straks op de hefbrug in uw werkplaats krijgt? Deze column is verschenen in Aftersales Magazine 2016-09

Anna van Tienhoven

Verandermanager | Motivator | Innovatie | Toekomstmaker | Agile | Internet | Internet of Things  | Lean | Buiten Kantooruren is zij actief voor Stichting AAP. Lees er meer over in de reportage.

Van Anna van Tienhoven zijn er nog 7 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Anna van Tienhoven