Volvo’s in Europa waarschuwen elkaar

Door middel van een cloud-netwerk kunnen Volvo-modellen in Europa hun bestuurders waarschuwen voor bijvoorbeeld slipgevaar of andere risico’s. Deze systemen Hazard Light Alert en Slippery Road Alert behoren vanaf modeljaar 2020 tot de standaarduitrusting.

“Door real-time verkeersinformatie te delen kunnen ongelukken worden voorkomen”, aldus Malin Ekholm, directeur van het Volvo Cars Safety Centre. “Volvo-rijders dragen zo direct bij aan het veiliger maken van wegen, terwijl ze ook profiteren van vroegtijdige waarschuwingen voor mogelijk gevaarlijke omstandigheden.”

Cloud-diensten

Slippery Road Alert gebruikt data van rijassistentiesystemen om slipgevaar te signaleren. Als er sprake is van een glad weggedeelte wordt achteropkomend verkeer tijdig gewaarschuwd. Hazard Light Alert stuurt een signaal naar alle nabije Volvo-modellen die met de cloud-dienst zijn verbonden zodra in het voertuig de alarmlichten inschakelen. De bestuurders krijgen zo tijdig een waarschuwing zodat een potentieel ongeluk kan worden voorkomen. Dit is volgens de fabrikant handig in blinde bochten of in heuvelachtig landschap.

Verkeersveiligheid

Met de uitrol van deze functies nodigt Volvo de auto-industrie uit om ook geanonimiseerde gegevens over verkeersveiligheid tussen automerken te delen, met het oog op betere verkeersveiligheid. Hoe meer auto’s verbonden zijn, des te groter de invloed van deze technologie wordt. Sinds 2018 hebben Volvo Cars en Volvo Trucks data gedeeld in Zweden en Noorwegen om bestuurders te waarschuwen op nabije gevaren.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †