Emissie helft testauto’s te hoog

Recent RDW-onderzoek naar de uitstoot bij personenwagens duidt op een groot verschil tussen theorie en praktijk. Bij zestien van de dertig geteste diesels bleek de NOx-emissie op de weg significant hoger dan tijdens de toelatingstest. Bij de andere voertuigen werd geen afwijkende uitstoot geconstateerd.

Het gaat om de volgende merken/modellen: Jeep (Grand Cherokee Van en twee keer de Wrangler Unlimited Van), Hyundai I40, Kia (Cee’d, Optima, Sorento), Suzuki (Vitara en SX4), Opel Mokka (twee keer), Chevrolet (Orlando, Cruze, Aveo) en Volvo XC90 (twee keer). In een aantal gevallen presteerde het model net buiten de officiële testcriteria opvallend anders. Zo nam bij de Suzuki Vitara de uitstoot sterk toe nadat de tijdslimiet (twintig minuten) was overschreden.

Geslaagd

Wél geslaagd voor de emissietest zijn: Suzuki Swift, Volvo (V50, V40  vier keer – en V40 Cross Country), Isuzu D-Max (twee keer), Chevrolet Captiva, Hyundai (H-1, IX20), Kia Venga en Opel Antara. Het beeld uit de test komt overeen met het TNO-rapport ‘Steekproefprogramma Emissies’ en met testen die zijn uitgevoerd door andere landen. De RDW-uitkomsten hebben betrekking op diesels die in Nederland hun milieucertificaat hebben gehaald. Het onderzoek vond plaats naar aanleiding van het Volkswagenschandaal. Met het oog daarop ontwikkelde RDW met ondersteuning van TNO een speciaal testprotocol. De geconstateerde afwijkingen volgen uit variaties met de snelheid, tijd, afstand of buitentemperatuur. Deze afwijking is in basis verboden, tenzij er aantoonbaar een noodzaak voor is (bijvoorbeeld om motorschade te voorkomen). Wanneer een nieuwe auto tijdens de toelating herkent dat hij getest wordt – en daardoor alleen tijdens deze test beter emissiegedrag vertoont – dan spreekt men van een ‘defeat device’.

Praktijktest

De fabrikanten van auto’s waarin een afwijkend emissiegedrag is aangetroffen worden hierop aangesproken door RDW. Ze moeten aantonen dat dit onder de toegestane uitzonderingen valt. Afhankelijk van de geleverde bewijslast neemt RDW vervolgstappen. Indien het bewijs onvoldoende is, dan moeten noodzakelijke verbeteringen in nieuwe auto’s zo snel mogelijk doorgevoerd worden. Reacties van fabrikantenzijde moeten nog volgen, zij bestuderen momenteel de uitkomsten. Vanuit de politiek (staatssecretaris Dijksma) is met verontwaardiging kennis genomen van de RDW-bevindingen. Nederland heeft zich sinds 2010 hard gemaakt voor een extra praktijktest om emissie-uitstoot te meten voordat voertuigen in Europa worden toegelaten. Deze test is vanaf 2017 Europees verplicht. Momenteel werkt de Europese Commissie aan een nadere definitie van wat wel en niet toegestaan is qua afwijkingen op de emissiewaarden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar