De mobiliteitsmarkt bestaat (nog) niet

Sinds 2007 houd ik mij bezig met trends en ontwikkelingen in de automotive sector. Vele sectorstudies lieten toen al een switch zien richting mobiliteit; zeg maar verschillende wijzen van vervoer aan elkaar gekoppeld. Het is dus al meer dan tien jaar een grote belofte die zou zorgen voor een aardverschuiving tussen klant en aanbieders. Toch is de praktijk weerbarstig en sluiten de modaliteiten slecht op elkaar aan. Er is nog steeds geen aanbieder die alle vormen van mobiliteit echt heeft geïntegreerd in één oplossing. En als het aanbod er niet is, dan is de markt er ook (nog) niet. Of is het andersom? Dat de markt er wel is, maar geen aanbieder erin geslaagd is om de juiste oplossing te bieden.

Waar blijft de disrupter?

Eigenlijk had je in al die jaren wel een disrupter verwacht zoals een Uber of Airbnb die de markt opschudt. Een bedrijf dat of zelf alle mobiliteit aan elkaar knoopt of meer als een regisseur acteert. Waar de sector dan wel mee bezig is?
  • De opkomst van private lease managen
  • Deelauto’s aan de man brengen
  • Tankpassen gecombineerd met laden, wassen en openbaar vervoer finetunen
  • Nieuwe treinabonnementen introduceren
  • In- en uitchecken met de smartphone of je bankpas mogelijk maken
  • Apps lanceren die de drukte in treinwagons meten
  • Parkeerapps met slimme navigatie mogelijkheden
  • Uber en soortgelijke concepten introduceren
  • Experimenten met mobility as a service voor de zakelijke markt
  • Het omschakelen naar elektrische auto’s
  • Online verkoop van auto’s
Met andere woorden: de sector zit zeker niet stil maar zet allemaal een stap in de toekomst vanuit de eigen positie. Zoals vaak bij innovatie, is het meer een innovatieve doorontwikkeling van het bestaande. Het vergt meer moed – en geld – om echt van buiten naar binnen te kijken en markten op een andere manier te combineren.

De nieuwe mobiliteitsprovider: mobiliteit in 1 abonnement

Wat hadden we eigenlijk verwacht dan van de mobiliteitsmarkt? Veel onderzoeken wijzen naar de lange termijn trends. Zij focussen op de noodzakelijke koppeling tussen de verschillende middelen van vervoer. Maar onderzoekers blijven op de vlakte en geven geen inzicht in wat het aanbod dan zou kunnen of moeten zijn. Laten we een voorzet doen: één abonnement op basis van een aantal kilometers per jaar voor openbaar vervoer, fiets, (elektrische) auto. Instap abonnement met 10.000 kilometer oplopend naar 50.000 kilometer per jaar, keuze uit verschillende (elektrische) auto’s inclusief brandstof/elektriciteit. Als extra kan dan een parkeer en autowas abonnement afgesloten worden. In plaats van per persoon kan het abonnement ook afgesloten worden voor het hele gezin erbij inclusief kinderfiets en boodschappenauto. Dit alles zonder verrassingen achteraf.

Wat moet zo’n mobiliteitsabonnement dan kosten?

Wat dat dan moet kosten per maand? Reken even mee: 175 euro voor de boodschappen auto, 300 euro voor een elektrische auto, 50 euro flat fee voor elektrisch laden, 50 euro reservering voor vakantie auto voor 5 weken, 50 euro voor vier fietsen, 500 minuten parkeren voor 25 euro, 15 euro autowassen en 100 euro aan ov-kilometers. Voor een normaal gezinsabonnement kom je dan op: 765 euro. Vergelijkbaar met wat een gezin nu kwijt is aan al deze manieren van vervoer lijkt mij. -Of dit de juiste prijs is en winstgevend in de markt gezet kan worden, weet ik ook niet. Wat ik wel weet, dat nog niemand het echt geprobeerd heeft. Met visie en diepe zakken is het wachten op de eerste experimenten. De leercurve zal zeer stijl zijn. Als het aanslaat heeft het enorme gevolgen voor aanbieders van alle soorten van vervoer en de onderlinge concurrentieverhoudingen.

Thomas Edens

Thomas Edens is een no-nonsense creator met een passie voor innovatie, ondernemerschap en teamwork. Thomas bouwt graag bruggen tussen de oude en nieuwe wereld, begeleid de transformatie van fysiek naar online met behoud van het goede van beide werelden. Sinds 2013 heeft Thomas met een kernteam van professionals gewerkt aan Finnik. Het concept dat consumenten zekerder maakt over auto’s. Met informatie, kennis en slimme oplossingen gaat Finnik onzekerheid te lijf en geeft Finnik mensen de kennis om gefundeerde beslissingen te maken over hun (toekomstige) auto. Finnik is de doorontwikkeling van de succesvolle kentekenapps van VWE met meer dan 2 miljoen downloads. Na vijf jaren bij Finnik en VWE heeft hij zich bij het team van Tincan Auto aangesloten. Tincan Auto is een nieuw Bovag autobedrijf dat opereert op het snijvlak van data, online en autoverkoop.

Van Thomas Edens zijn er nog 3 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Thomas Edens