Sinds 2007 houd ik mij bezig met trends en ontwikkelingen in de automotive sector. Vele sectorstudies lieten toen al een switch zien richting mobiliteit; zeg maar verschillende wijzen van vervoer aan elkaar gekoppeld. Het is dus al meer dan tien jaar een grote belofte die zou zorgen voor een aardverschuiving tussen klant en aanbieders. Toch is de praktijk weerbarstig en sluiten de modaliteiten slecht op elkaar aan. Er is nog steeds geen aanbieder die alle vormen van mobiliteit echt heeft geïntegreerd in één oplossing. En als het aanbod er niet is, dan is de markt er ook (nog) niet. Of is het andersom? Dat de markt er wel is, maar geen aanbieder erin geslaagd is om de juiste oplossing te bieden.
Waar blijft de disrupter?
Eigenlijk had je in al die jaren wel een disrupter verwacht zoals een Uber of Airbnb die de markt opschudt. Een bedrijf dat of zelf alle mobiliteit aan elkaar knoopt of meer als een regisseur acteert. Waar de sector dan wel mee bezig is?- De opkomst van private lease managen
- Deelauto’s aan de man brengen
- Tankpassen gecombineerd met laden, wassen en openbaar vervoer finetunen
- Nieuwe treinabonnementen introduceren
- In- en uitchecken met de smartphone of je bankpas mogelijk maken
- Apps lanceren die de drukte in treinwagons meten
- Parkeerapps met slimme navigatie mogelijkheden
- Uber en soortgelijke concepten introduceren
- Experimenten met mobility as a service voor de zakelijke markt
- Het omschakelen naar elektrische auto’s
- Online verkoop van auto’s