Wie de internationale media een beetje volgt zou de conclusie kunnen trekken dat er een kink in de laadkabel is ontstaan. Dat de strakblauwe hemel boven het fenomeen elektrisch rijden wat aan het betrekken is, misschien zelfs met onstuimig weer aan de einder. Ik denk eerder dat de roze bril is afgezet ten gunste van wat meer realiteitszin. Het wagenpark gaat geen volledige elektrificatie in recordtijd bereiken maar het wordt ook nooit meer zoals het was. De stille(re) stekkerauto is onderdeel van ons wagenpark geworden en blijft dat gewoon.

De vraag is natuurlijk in welke verhouding. Als autobedrijf zijnde is dat niet eens zo belangrijk. Belangrijker is de eigen klantenkring en de werkplaatsmix die dat oplevert, nu en in de nabije toekomst. De bestverkochte auto vorig jaar was een elektrische en de helft van de kopers was een particulier. Het argument dat het aandeel zakelijke klanten laag is in de werkplaatsmix ontslaat de ondernemer dus niet van de plicht om open te staan voor de komst van EV’s.

Is de ouderdom van de bediende auto’s dan een argument? Vandaag misschien wel, maar hoe lang nog? In de vijf jaar van 2014 tot en met 2018 zijn er 42.000 nieuwe EV’s geregistreerd. In de vijf jaar daarna, van 2019 tot en met 2023 zijn dat er 385.000: dik negen keer zo veel! Die komen volgend jaar en de jaren daarna vaker en vaker in de universele werkplaats om de hoek. Is het niet bij autobedrijf Alfa dan wel bij buurman Beta of garagist Gamma. Wie niet klaar is wordt gepasseerd, zo simpel is het.

Dan het volgende argument: die gaan toch en masse de grens over na vijf jaar? Die aanname klopt ten dele. De cijfers die ik noemde zijn geen parkcijfers, maar de nieuwverkopen. Achterin dit nummer bekijken we de exportstromen: het vooroordeel geldt zeer specifiek voor bepaalde modellen en niet voor de bulk.

Dat de werkplaats toch wel weken vol gepland zit – we horen het zo vaak – is een geldig argument en het niet kunnen vinden van capabele krachten helpt evenmin. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar niet meebewegen met de marktrichting is simpelweg geen optie voor een bedrijf dat toekomstgericht is.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
16 januari 2025
Acea-president vraagt om uitstel CO2-doelstellingen
16 januari 2025
Plan-IT voegt Nationale Autowasbon toe
16 januari 2025
Fastned: 39 procent meer omzet uit laden in Q4
15 januari 2025
Auto1: Occasionprijzen -3,3 procent in 2024
Meest bekeken berichten
Recente reacties