Ruim een jaar geleden, tijdens een bijeenkomst in het Oostenrijkse Wenen, benoemde ceo Gaël Escribe van de International Trading Group Nexus Automotive de toekomst van de aftersales, en met name de onderdelendistributie, als One aftermarket. Hij voorspelde dat op diverse fronten het samengaan van autofabrikanten (OE) en de onafhankelijke aftermarket (IAM) aanstaande is. Om met de dichter Martinus Nijhoff te spreken: “Twee overzijden die elkaar vroeger schenen te vermijden, worden weer buren.”

Tijden veranderen. Feit is dat de onderdelenlogistiek een vak apart is geworden, met complexe en dure voorraadposities, de vraag naar additionele diensten en de noodzaak van een concurrerende logistieke prestatie naar de b2b-klant, zowel merkgebonden servicepartners als universele autobedrijven. Sceptici zagen het idee van Escribe als een luchtballon zonder lucht, of zelfs als gebakken lucht, maar afgelopen maand, tijdens een businessforum in het Franse Monaco, maakten autofabrikant Stellantis en Nexus Automotive bekend een strategische samenwerking te onderzoeken. Cheek to cheek willen OE en IAM straks verder.

Daartoe staan alle opties open, maar het zal in eerste instantie gaan om een krachtenbundeling van Distrigo (inclusief Eurorepar) en de Nexus-partners, waarbij het doel van Stellantis is om het aandeel Mopar-onderdelen (OE-delen) op de onafhankelijke aftermarket te vergroten. Daarnaast is er de insteek om de beschikbaarheid en de distributie van die Mopar-onderdelen naar haar erkende servicepartners te verbeteren.

Een mogelijke samenwerking zal eerst worden onderzocht voor de VS, Azië en het Midden-Oosten, want in die regio’s is Distrigo nog zwaar ondervertegenwoordigd. In Europa hebben Distrigo en zijn netwerk van Eurorepar Car Service-bedrijven de zaken beter voor elkaar.

Voor Stellantis en Nexus zal het realiseren van een succesvolle samenwerking een prestigestrijd worden. Als het lukt, zal er een ecosysteem ontstaan waar concurrenten geen gemakkelijk antwoord op zullen hebben. Laten we voor beide strategische partners hopen dat ze elkaar kunnen versterken en dat vooral de werkplaatsen ervan kunnen profiteren, al is er een oude wijsheid die stelt: twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen…

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35