Onderzoek ING: gemak moet beter bij autodelen

Autodelen heeft in Europa een flink potentieel, maar zal pas na 2025 écht sterk gaan groeien, onder invloed van autonoom rijden. Ook een groter gebruiksgemak is essentieel om de aarzelende consument over de streep te trekken.

Die boodschap bracht Max Erich, senior econoom ING, op het mobiliteitsevent van Automotive Insiders. Eerder dit jaar peilde ING de mening van 12.500 automobilisten, in dertien landen, over autodelen. Daaruit bleek onder meer dat in Nederland de belangstelling nog beperkt is: 18 procent van de ondervraagde rijbewijsbezitters zegt interesse te hebben in autodelen, 82 procent niet. Vijf procent zegt (soms) deelautodiensten te gebruiken.

Uitvoering

Met name in de praktische uitvoering valt nog een wereld te winnen, stelde Erich op grond van het onderzoek. “Autodelen is nog te vaak gedoe”, vatte hij de mening van veel consumenten samen. De eindgebruiker vindt het weliswaar een duurzaam concept, flexibel en tegen lage kosten, maar wenst meer gemak. Bijvoorbeeld als het gaat om ophalen en achterlaten van het voertuig. Andere dringende wensen: voldoende en aantrekkelijke auto’s, betrouwbare dienstverlening en snelle toegang tot het voertuig. Zo verwacht van de Nederlandse deelnemers aan het ING-onderzoek 13,5 procent in minder dan vijf minuten te kunnen beschikken over een deelauto. 37,4 procent houdt het op 5-15 minuten, 31,3 procent op 15-30 minuten en 17,7 procent op 30-60 minuten. Naast de aanbieders in de markt speelt ook de overheid een grote rol bij de doorbraak van autodelen. “De druk op eigendom en restwaarde gaat toenemen”, verwees Erich naar de groeiende ban in Duitsland op oude diesels in binnensteden. Ook bredere toepassing van gratis parkeren voor deelauto’s (zoals in Madrid) verlaagt de drempel.

Autonome auto

Een rol als “joker” is weggelegd voor de autonome auto. Onderzoek door Delphi/Antiv leert dat tussen nu en 2025 de kosten voor hardware in autonome voertuigen (lasers, lidars, camera’s) zullen dalen van tienduizenden dollars naar circa vijfduizend dollar. Ook regelgeving, jurisprudentie en het écht leren omgaan met zelfstandige auto’s zullen nog enkele jaren vergen. Vanaf 2025 zijn die voorwaarden waarschijnlijk ingevuld, is 5G of meer de standaard voor snel internet en zal de nu nog geleidelijk verlopende toename veranderen in een brede doorbraak. Dan switchen niet langer alleen OV-gebruikers en voertuigeigenaren met lage jaarkilometrages. Richting 2035 zal volgens ING Economisch Bureau de deelauto meer dan vijf procent van het totale wagenpark beslaan, goed voor een kwart van het totaal aantal gereden kilometers.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

  • 4 juli 2018 om 16:02
    Permalink

    Heel interessante onderwerpen kwamen voorbij in de Automotive Insiders-meeting. Opvallend is daarbij dat deelauto’s als belangrijk onderdeel van MaaS nog te weinig is afgestemd op particulieren die de deelauto wel zien zitten. Naar mijn idee gaan deelautoplannen pas echt lopen als zowel de zakelijke als de particuliere vervoerbehoefte er mee ingevuld kan worden.

Reacties zijn gesloten.