Twee derde wagenpark kan elektrisch

In Nederland kan 69 procent van de personenauto’s en lichte bedrijfswagens probleemloos worden vervangen door elektrische modellen. De situatie in Nederland is bijzonder gunstig voor elektrisch rijden vanwege de relatief korte afstanden en het hoge aantal laadpunten. Voor Europa ligt het gemiddelde nog altijd op 61 procent.

Dat concludeert Webfleet Solutions op basis van een eigen onderzoek van de ritgegevens van circa honderdduizend voertuigen onder ruim vijfduizend Europese klanten met een eigen wagenpark.

300 kilometer

Volgens het onderzoek kan een bedrijfsvoertuig dat in twaalf maanden tijd minder dan driehonderd kilometer per dag aflegt door een elektrisch model worden vervangen. Dit is gebaseerd op de gemiddelde actieradius van de meest verkochte modellen elektrische auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen van dit moment.

Wagenparken hoeven niet geheel elektrisch te worden. 82,8 procent van de onderzochte bedrijven zou minstens één van hun voertuigen door een elektrisch model kunnen vervangen. 57 procent zou minstens de helft van hun voertuigen door EV’s kunnen vervangen en 34,4 procent zou álle voertuigen binnen hun wagenpark door EV’s kunnen vervangen

Als alle klanten die in staat geacht worden geacht om op EV’s over te stappen dat ook daadwerkelijk deden, zou hun collectieve benzineverbruik met ruim 42 procent dalen en hun dieselverbruik met iets meer dan 30 procent. Door deze brandstofbesparingen zou hun collectieve CO2-uitstoot met 31 procent dalen.

Potentie

“De afstand van ritten vormt slechts een deel van de puzzel. De kosten, lokale oplaadinfrastructuur en oplaadtijd van elektrische voertuigen vormen eveneens belangrijke aandachtspunten voor wagenparkbeheerders die willen nagaan of EV’s een praktische oplossing voor hen zijn”, zegt Taco van der Leij, vicepresident bij Webfleet Solutions Europe. “De data is in ieder geval duidelijk over het volgende: de ritten die de overgrote meerderheid van zakelijke personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen maken in de door ons geanalyseerde sectoren zouden ook door EV’s kunnen worden gereden. Dit zorgt hopelijk nog meer interesse van de vele Europese bedrijven die de ambitie hebben om elektrische voertuigen aan hun wagenpark toe te voegen.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2632 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *