In 2024 installeerden Nederlanders 147.000 nieuwe privélaadpalen. Daarmee was in totaal 198 miljoen euro gemoeid.
Dit blijkt uit de vijfde editie van Duurzaam wonen, een onderzoek van Multiscope onder ruim 4400 Nederlanders.
Kosten
Slechts 15 procent van hen zegt geen eenmalige kosten te hebben gemaakt voor de laadpaal, bijvoorbeeld omdat zij gebruikmaken van een huurconstructie. De overige 85 procent betaalde wel zelf voor de laadpaal. Deze groep betaalt gemiddeld 1579 euro voor het installeren van een laadpaal. De totale besteding bedraagt daarmee 198 miljoen euro. Het overgrote deel van deze omzet (94 procent) komt van laadpalen die tegen betaling zijn geïnstalleerd. Zelfinstallatie is aanzienlijk goedkoper. Huishoudens die de palen zelf installeren, betalen gemiddeld 401 euro, tegenover 1910 euro wanneer de installatie wordt uitbesteed.
Installatie
Huishoudens besteden het installeren van de laadpalen voornamelijk uit (74 procent). Daarnaast voert ruim een vijfde (21 procent) het installeren zelf uit. Slechts 4 procent van de laadpalen wordt geïnstalleerd door een verhuurder en 1 procent door de Vereniging van Eigenaren.
Van de huishoudens die zelf de laadpalen installeren, bestelt 53 procent de benodigdheden online. Daarnaast koopt een vijfde (20 procent) de benodigdheden in een fysieke winkel en 27 procent op een andere manier. Gemiddeld geven huishoudens minder uit als ze de laadpaal online kopen (317 euro). In een fysieke winkel geven huishoudens gemiddeld 800 euro uit. Wanneer de laadpaal op een andere manier is aangeschaft zijn de gemiddelde kosten 2000 euro. Ruim een derde (35 procent) van de totale bestedingen is online gedaan en 29 procent is offline uitgegeven. De overige 36 procent besteedt men via overige kanalen.
Laadinfrastructuur
Volgens RVO Nederland telde Nederland in december 2024 naar schatting ruim 677.169 thuislaadpunten, 134.477 werklaadpunten en zo’n 177.963 (semi)publieke laadpunten, in totaal rond de één miljoen.