69 procent van de EV-rijders laadt vooral thuis op. Thuis laden wordt van alle laadmogelijkheden ook het hoogste gewaardeerd met een rapportcijfer 9,1. Openbaar laden scoort, afhankelijk van de locatie waarop dit gebeurt, tussen een 6,7 en een 7,2.

Dat zijn enkele resultaten uit het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek, een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen onder bijna vierduizend EV-rijders. Het is voor de vierde keer dat het onderzoek is gedaan.

Openbaar laden

Hoewel de voorkeur uitgaat naar thuis laden is de EV-rijder wel steeds meer tevreden over openbaar laden. 32 procent van de respondenten die openbaar laadt, ervaart nooit knelpunten bij het openbaar laden. Dat is een grote verbetering ten opzichte van 19 procent in 2022 en 11 procent in 2021. Bij snelladen (bijvoorbeeld langs de snelweg) ervaart 68 procent geen knelpunten. Dit is een verbetering ten opzichte van 2021 (38 procent) en 2022 waarin (57 procent).

Op tijd laden

Bezorgdheid dat je met je elektrische auto onderweg met een lege batterij komt te staan (range anxiety), lijkt nagenoeg tot het verleden te behoren. De batterij van de elektrische auto voldoet meestal voor de dagelijkse afstanden. 40 procent van de elektrische rijders hoeft bij geen enkele rit onderweg bij te laden (vorig jaar was dit nog 30 procent), zo blijkt uit het onderzoek. 85 procent van de elektrische rijders laadt maximaal twee keer per maand onderweg

De kosten van laden

Nieuw in het onderzoek is de vraag of EV-rijders weten wat de kosten zijn van laden bij een openbare laadpaal. De helft van de EV-rijders weet doorgaans vooraf niet wat opladen bij een publieke laadpaal kost. “We zien grote prijsverschillen, maar prijstransparantie bij de publieke laadpaal is soms ver te zoeken”, stelt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). “Het is nu zo goed als onmogelijk voor een EV-rijder te weten met welke laadpas of app je het gunstigste tarief aan de laadpaal betaalt. En dat is relevant want dat kan al gauw 10 à 15 euro per laadbeurt verschillen tussen laadpassen aan een laadpaal. EV-rijders zijn steeds meer kostenbewust. De energiecrisis heeft zijn sporen nagelaten. Mensen zoeken naar manieren om de laadkosten te drukken.”

Ook thuisladers letten meer dan voorheen op laadkosten, blijkt uit het onderzoek. 20 procent van de thuisladers is al overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. 79 procent doet dit nog niet, maar wil dit graag. Van Biezen: “Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuislader steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden. Dat zou winst zijn voor de portemonnee van mensen en goed voor het slim benutten van de capaciteit van het stroomnetwerk en het gebruik van duurzame stroom”

Slim laden

Ook de interesse in slim laden neemt toe, zo blijkt uit het onderzoek. Bij slim laden plugt de automobilist in bij aankomst, maar begint het laden op een ander moment of met een andere snelheid, bijvoorbeeld afhankelijk van wanneer de stroom goedkoper is en er meer duurzame stroom is of wanneer het stroomnet minder is belast. Het merendeel van de EV-rijders zegt bekend te zijn met slim laden, maar slechts de helft van de groep zegt een variant van slim laden toe te passen.

Bidirectioneel laden

Vooruitkijkend verwacht de elektrische rijder veel van zogenoemd bidirectioneel laden, bijvoorbeeld om de stroom van zonnepanelen op te slaan en later weer te gebruiken in het huishouden. 47 procent van de deelnemende EV-rijders wil dit graag. Deze vorm van laden wordt echter nog nauwelijks daadwerkelijk toegepast, omdat omdat er nog vrijwel geen elektrische auto’s zijn die bidirectioneel laden ondersteunen op gewone laadpalen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties