De omzet van onderdelendistributeur GPC, het Amerikaanse moederbedrijf van de in Europa actieve Alliance Automotive Group, heeft in 2020 een omzet gemaakt van ruim 16,5 miljard dollar. Dat is 5,6 procent minder dan in 2019.

Opvallend is dat de verliezen vooral geleden werden in de industriële tak van het bedrijf. De automotive tak draaide ondanks de coronapandemie in 2020 een omzet van 10,9 miljard dollar, die daarmee slechts 1,2 procent lager lag dan in 2019.

Voor de automotive tak was het vierde kwartaal van 2020 met een omzetgroei van 0,7 procent zelfs nog iets beter dan in het vierde kwartaal van 2019, toen er nog geen sprake was van een coronacrisis. De winst in de automotive tak nam in het vierde kwartaal toe tot 240 miljoen dollar (201 miljoen in 2019, dus een plus van 19,4 procent). Over het hele jaar was de plus 4,3 procent.

NAPA

Het opvallendste hoogtepunt uit het vierde kwartaal van 2020 is de introductie van het private label NAPA in Europa. Er zijn inmiddels meer dan vijftien productlijnen in Europa beschikbaar en daar komen er in 2021 meer bij. In Aftersales Magazine 3, dat dinsdag 23 februari verschijnt, een uitgebreid interview met Franck Baduel, algemeen directeur van AAG, waarin hij onder meer ingaat op de aanstaande introductie van NAPA in Nederland.

Vooruitzicht

Voor 2021 verwacht GPC een omzetgroei van 4 tot 6 procent. Dezelfde percentages gelden voor de verwachte groei van de automotive sector. Voor zijn industriële activiteiten verwacht GPC in 2021 een groei van 3 tot 5 procent.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juni 2025
In memoriam: Luc Baetens (CarGarantie)
4 juni 2025
Bouy start nieuwe verzekeringsmaatschappij
4 juni 2025
Grenzen aan online reviews
3 juni 2025
BOVAG: Occasionverkoop +6,2 procent in mei
3 juni 2025
VWE: 0,5 procent meer occasionverkopen in mei
3 juni 2025
BOVAG en vakbonden melden onderhandelingsresultaat cao
Meest bekeken berichten
Recente reacties