Uit de halfjaarlijkse, alweer achtste bandenmonitor van autoserviceketen KwikFit blijkt, dat het wegdekaandeel van de zomerbanden wederom is gedaald. Weliswaar licht, maar de dalende trend zet door. Vierseizoenenbanden zien – zoals verwacht – hun aandeel in de zomermeting juist toenemen.
De metingen voor de KwikFit bandenmonitor worden twee maal per jaar uitgevoerd. In februari om te zien hoeveel personenauto’s niet op winterbanden staan en in augustus om te kijken hoeveel auto’s nog steeds van winterbanden zijn voorzien. Voor het eerst sinds de meting wordt uitgevoerd daalde het aandeel winterbanden dat in de zomer nog onder personenauto’s zit gemonteerd. Ook al is die daling klein. En dat de all weather band aan een opmars bezig is, verbaast niemand meer. Dit jaar was de augustus-steekproef 2230 personenauto’s groot.
107 verschillende merken
De KwikFit bandenmonitor bereikt ook een nieuw ‘record’, namelijk het grote aantal merken dat de onderzoekers tegenkwamen. Was dat aantal bij de eerste bandenmonitor 103 stuks, dat daalde de afgelopen jaren naar iets meer dan tachtig stuks. Deze keer echter, zijn er 107 verschillende labels geteld.
En bij het natrekken van die merknamen blijken er veel uit Azië afkomstig. Hoe ze op de markt komen is gissen, want veel bandendistributeurs hebben ze niet in hun leveringsprogramma. Een conclusie zou kunnen zijn dat deze banden vooral via banden- en onderdelenwebshops hun weg naar de Nederlandse consument vinden.
“Dat de vierseizoenenband verder in populariteit zou toenemen, verbaast ons niet, maar dat er ondertussen 107 merken banden onder het Nederlandse wagenpark zitten gemonteerd, is voor ons een grote verrassing”, vertelt marketingdirecteur Arjan van der Meer van KwikFit. Aan de top wat betreft het wegdekaandeel binnen de zomerbanden, wisselen Continental en Michelin van plek. Dat geldt ook voor het totaal van zomer-, winter- en vierseizoenenbanden. Continental heeft het afgelopen jaar dus goede zaken gedaan.