Nederland heeft het tweede half jaar van 2011 een recessie beleefd en de verkoopvolumes in de autobranche bereikten vorig jaar de hoogste piek van de afgelopen tien jaar. De omzetontwikkeling bleef echter achter, omdat de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe auto’s al een aantal jaren daalt. Dat blijkt uit het ABN Amro-sectorupdate van februari 2012. De autoretail is in een dubbele dip terechtgekomen.
De slechte omzetontwikkeling heeft ook zijn weerslag op het rendement. “De verkoop van kleinere auto’’ leidt tot kleinere marges. Het aantal faillissementen in de branche piekte in 2009 naar 280, dat is het dubbele van een gemiddeld jaar. Sinds 2007 is het aantal dealerbedrijven met twaalf procent gedaald”, aldus Theo de Kort, sectoranalist autoretail bij ABN Amro.
Het niveau van omzet en rendement per onderneming ligt nu in de buurt bij die van voor de crisis. De Kort: “De economische krimp zal een gemiddelde impact hebben. De nieuwverkopen zullen twaalf procent dalen, maar door een stabilisering van de inkomsten uit aftersales zal de omzetdaling beperkt blijven tot circa vijf procent. Ook heeft de sanering van het aantal autobedrijven en de voortgaande schaalvergroting gezorgd voor een gezondere basis.”