Tijdig investeren in koolstofarme technologieën leidt tot hogere operationele marges en versterking van het concurrentievermogen van Nederlandse bedrijven, naast het bijdragen aan het behalen van klimaatdoelstellingen.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Investeren in koolstofarme technologieën loont’ van het Economisch Bureau van ABN Amro. De bank wijst erop dat investeren vóór 2029 voordeliger is, omdat zowel de investerings- als onderhoudskosten naar verwachting lager liggen dan ná 2030. Ook tonen internationale studies aan dat bedrijven met consistente duurzaamheidsmaatregelen hogere operationele marges kunnen behalen.
Elektrificatie
De elektrificatie van het wagenpark is een van de manieren waarop bedrijven kunnen bijdragen aan de zogeheten decarbonisatie. Uit klantonderzoek concludeert de bank dat er verschillende motieven zijn om (nog) niet te investeren in zulke maatregelen. Een gebrek aan kennis en/of geld belemmert twee op de vijf bedrijven te investeren in duurzaamheid. Daarnaast zien bedrijven netcongestie als obstakel voor investeren in koolstofarme technologie. Volgens ABN Amro kunnen nieuwe samenwerkingsvormen tussen bedrijven op korte termijn uitkomst bieden om capaciteit vrij te maken op het elektriciteitsnet. Zodra het probleem van netcongestie kleiner wordt, zal de vraag en – daarmee de prijs – naar koolstofarme technologieën, met name die verband houden met elektrificatie, toenemen. Ook om deze reden loont een vroege investering in deze technologie en de ontwikkelingen rondom netcongestie in de regio te blijven volgen.
Innovatie
Nieuwe technologieën spelen een sleutelrol in de decarbonisatie. “Doorontwikkeling maakt bestaande technologieën – zoals waterstof, CO₂-opslag en elektrificatie steeds toegankelijker – hoewel sommige koolstofarme technologieën nog in ontwikkeling zijn”, vertelt econoom Casper Burgering namens ABN Amro. “Om de klimaatdoelen te halen, is een aantal factoren doorslaggevend. Zo blijven de betaalbaarheid van de transitie, een betrouwbare infrastructuur, voldoende netwerkcapaciteit en het stimuleren van de groene vraag met bijvoorbeeld financiële prikkels, belangrijk. Bedrijven die nu verduurzamen, versterken hun marktpositie en vergroten hun aantrekkelijkheid zowel voor investeerders als klanten.”