De omzet in de automotive retail zal in 2020 zo’n 15 procent minder bedragen dan in 2019. In 2021 zal de omzet vervolgens met 8 procent toenemen, maar nog altijd fors lager uitkomen dan voor de coronacrisis.

Die verwachting spreekt ABN Amro uit in zijn jongste prognose voor de retailsector. Daarin concludeert de bank dat de automotive retail een van de branches is waarin de coronacrisis hard heeft toegeslagen, terwijl retailers in bijvoorbeeld voedingsmiddelen en producten die het verblijf in en om het huis veraangenamen juist van de crisis profiteren.

De coronacrisis heeft het consumentenvertrouwen een flinke knauw gegeven, waardoor consumenten doorgaans een lagere bereidheid tonen tot het doen van grote uitgaven, zoals voor een auto. ABN Amro heeft becijferd dat de consumentenbestedingen dit jaar met 5,2 procent zullen krimpen. Het herstel is al wel ingezet en de bank verwacht voor volgend jaar dan ook weer een stijging in de bestedingen van 3,4 procent, maar ook daarvoor geldt dat die volgend jaar op een niveau eindigen dat nog altijd onder dat van voor de coronacrisis ligt.

Online

De bank concludeert tevens dat retailers met een goed online kanaal relatief goed door de crisis komen. De verschuiving van bestedingen via online kanalen, een trend die door de coronacrisis  is versterkt, is deels blijvend, zo verwacht ABN Amro. Met name winkels in grootstedelijke gebieden zullen als gevolg van die trend moeten sluiten.

In hoeverre de automotive retail verschuift richting online vermeldt het rapport niet. Online platforms als Carnext.com en Bynco constateren in ieder geval een toenemende interesse in de online aanschaf van een auto.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties