Op de muur van het kantoor van beursorganisator Easyfairs in Gorinchem is in het Engels een bekende managementles te lezen: focus je niet op je concurrenten, maar op je klanten. Het is meteen het antwoord op de vraag aan het hoofd evenementen Geert Kluytmans hoe een beurs als Auto Prof zich handhaaft temidden van de huisbeurzen waar Nederland inmiddels rijk aan is

Geert Kluytmans: “Wij zijn als enige beurs onafhankelijk. Ik heb ook heel veel moeite om te begrijpen waarom je heel veel geld zou uitgeven om een eigen huisshow te organiseren. Want wat gebeurt er op een huisshow? Daar nodig je je klanten uit. Als het goed is, hebben die een fantastische dag, maar groei je daarmee? Nee, want ze zijn al klant. Ook al ben je de grootste, of een van de grootste, van Nederland, dan heb je nog steeds een deel van de markt te veroveren. Als je achterover gaat leunen, word je ingehaald en naar mijn idee gebeurt er op dit moment te veel in de automotive om achterover te gaan leunen.”

Combinatie

Met de veranderende automotive wereld verandert een vakbeurs als Auto Prof mee. Voor het eerst is er ook klein transport op de beursvloer. Geert Kluytmans: “ADAS-systemen zitten ook in bestelwagens, die ook onderhoud nodig hebben. Er zitten ook banden onder, waarvoor je dezelfde apparatuur gebruikt. We zetten geen trucks of carrosseriebouwers neer, zoals op de oude Transport Compleet. Dat zijn andere segmenten, maar alles wat zowel voor personenauto’s als bedrijfswagens relevant is, kan op deze beurs staan. Het is een logische uitbreiding van de bestaande Auto Prof, omdat we veel exposanten hebben die beide doelgroepen bedienen. Door die combinatie te maken wordt de beurs voor hen ook interessanter. Ook in veel garages zie je dat het overlapt: elektrische auto’s worden zwaarder, dus hefbruggen moeten meer kunnen heffen, waardoor ook campers en busjes kunnen worden onderhouden.”

De toegenomen relevantie vertaalt zich in een toegenomen aantal exposanten. Geert Kluytmans: “We hebben op dit moment 84 standhouders en vorig jaar 75. Op dit moment zitten we al boven de 90 exposanten. Daarvoor hebben we ruim 900 vierkante meter meer beursvloeroppervlakte.”

Actie en kennis

De organisatie van Auto Prof heeft exposanten op het hart gedrukt om te zorgen voor reuring op de stand en zich niet te verstoppen achter een balie. Geert Kluytmans: “Daarvoor werken we dit jaar voor het eerst met demo alerts. Exposanten kunnen op onze site demo’s aanmelden. Op het moment dat zo’n demonstratie op het punt staat te beginnen zie je een groot zwaailicht boven de betreffende stand om de aandacht te trekken. Op die manier proberen we ook wat meer beweging in de beurs te krijgen.”

Daarnaast is er een uitgebreid kennisprogramma, met kennissessies in drie zogeheten ‘domes’. Geert Kluytmans: “We hebben hele mooie samenwerkingen met ATC, GMTO en dit jaar voor het eerst ook met Innovam. Vorig jaar hadden we een kennisprogramma dat vooral op de techneut was gericht; dit jaar hebben we een breder programma dat ook op de inkoper en de ceo is gericht. De techniek gaat het heel erg hard en autofabrikanten doen er alles aan om het universele kanaal buitenspel te zetten. Met onze kennissessies spelen we in op de groeiende behoefte aan informatie.”

Het werven van aankomend talent is een speerpunt op de beurs. Geert Kluytmans: “We hebben dit jaar weer een waanzinnige studentenbattle, met vier heel gave casussen. We hebben studenten van veertig scholen uitgenodigd om daaraan mee te doen. Ze kunnen scholenprijzen winnen, maar ook individuele prijzen, die door exposanten beschikbaar zijn gesteld. Dat is ook het hele idee achter Auto Prof: samen met onze exposanten de markt aanjagen. We zitten allemaal te springen om mensen en hoe kun je dat nou beter oplossen dan met elkaar te laten zien hoe gaaf ons vak is?”

Regel nu je bezoek aan Auto Prof
(4, 5 en 6 februari 2025)
via https://register.visitcloud.com

Foto boven: Behalve een vol kennisprogramma zijn er op Auto Prof ook tal van demonstraties.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
14 februari 2025
AutoTrack: Prijs Tesla in jaar 10.000 euro gedaald
13 februari 2025
Nieuwe eigenaar Autotaalglas Apeldoorn
13 februari 2025
ING: Exporteren EV’s is geld weggooien
Meest bekeken berichten
Recente reacties