ABN Amro verwacht dat het volume van de nieuwverkopen in 2012 naar 490.000 daalt, het rendement onder de hoge volumedruk lijdt en dat minder verkooppunten de weg lijkt naar verbetering van het rendement. Dit blijkt uit haar sectorupdate van januari 2012.
Met 555.920 zijn de nieuwverkopen van personenauto’s in 2011 ruim vijftien procent hoger uitgekomen dan in 2010. “Een ongekend hoog aantal als we de economische situatie in ogenschouw nemen. De afgelopen dertig jaar zijn de verkopen zelfs maar driemaal substantieel hoger geweest. De stevige groei van de verkoop van kleine auto’s heeft ertoe geleid dat de gemiddelde verkoopprijs van nieuwe personenauto’s met vijftien procent is gedaald de afgelopen vijf jaar. Deze ontwikkeling heeft zijn weerslag op de omzet en het rendement van autodealers. Om eenzelfde omzet te genereren moeten er structureel meer auto’s worden verkocht. Voor het rendement geldt feitelijk hetzelfde. Op de verkoop van een kleine auto zit nu eenmaal een lagere marge. Dat bij een groei van de verkopen met vijftien procent een omzetgroei van circa vijf procent en een rendement van beneden de één procent wordt gerealiseerd, is teleurstellend”, aldus de bank.
“In ons basisscenario, waarin wij uitgaan van een zich niet verder verdiepende Europese schuldencrisis, verwachten wij dat de nieuwverkopen op circa 490.000 uitkomen. Een crash van de verkopen zoals in 2009 wordt daarmee niet verwacht.” Voor de omzet verwacht ABN Amro een daling met circa vijf procent.
Verwachtingen autoretail door ABN Amro*
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Omzet (procent) | -13,2 | 6 | 5* | -5* |
Verkopen (x 1.000) | 387 | 483 | 556 | 490* |
Download hier de sectorupdate van januari 2012 met alle cijfers >>