Wanneer de actieradius van elektrische auto’s berekend wordt op basis van de nieuwe, realistischer rijcyclus WLTP blijkt het bereik gemiddeld een kwart lager. Dat melden Duitse media.

Als een van de eerste fabrikanten van elektrische auto’s heeft Nissan een nieuwe actieradius bekendgemaakt. Was de 40 kWh-accu in de oude situatie, onder laboratoriumcondities, goed voor 389 kilometer, in het nieuwe testregime blijft daarvan in gecombineerd verkeer (stad, buitenwegen, snelweg) slechts 285 kilometer over. Rijdt de Leaf uitsluitend in de binnenstad, dan stijgt het bereik juist, naar 415 kilometer – met dank aan het frequentere recupereren van energie.

Fors minder

Opel komt met een voorlopige waarde van 380 kilometer, fors minder dan de 520 kilometer in de oude testsituatie. De volledig elektrisch aangedreven Hyundai Kona (foto), komende maand te zien als primeur op de autosalon in Genève, scoort volgens WLTP-criteria 470 kilometer, terwijl dat conform NEDC zo’n honderd kilometer zou zijn geweest. Sinds september 2017 moeten alle nieuwe typetoelatingen, en vanaf september 2018 álle nieuwe auto’s, getest worden conform de WLTP-ritcyclus. Die komt beter overeen met de gemiddelde rij-omstandigheden. Helemaal honderd procent overlap zal er nooit zijn, aangezien ook de rijstijl van invloed is op de werkelijke maximaal af te leggen afstand.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
22 augustus 2025
Mercedes met TSR in metaalrecycling
22 augustus 2025
Pirelli winnaar bandentest Auto Express
21 augustus 2025
‘ING beste allrisk-verzekeraar’
21 augustus 2025
BOVAG trekt Vakgarage De Kruijf terug uit verkiezing
21 augustus 2025
Toyota en Mazda testen energieopslagsysteem
21 augustus 2025
WA+ soms goedkoper dan WA
Meest bekeken berichten
Recente reacties