Hoe onzeker de toekomst van de Europese aftermarket misschien ook lijkt, volgens de internationale denktank ICDP, is een aantal trends glashelder. Over hoog autonome auto’s, onzekere machtsverhoudingen, minder partijen maar meer concurrentie en terugvechtende dealers.
Volgens René Herrmann (aftermarket analist bij ICDP) kunnen de meeste ondernemingen zich in een licht dalende markt nog relatief makkelijk aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden. “Ondernemers leren omgaan met minder voor de korte termijn. Er vallen bedrijven af waardoor overblijvers zich nog enigszins weten te handhaven in de branche”, stelt hij.
Christian Uhl, directeur ICDP Duitsland, “Het stoppen of omvallen van bedrijven wordt voorafgegaan door een hevige concurrentiestrijd waarin prijzen en marges onder druk staan. Vaak is dat blijvend waardoor overblijvers structureel kostenefficiënt moeten worden en op zoek moeten naar schaalvoordelen, met overnames en samenwerkingsverbanden als gevolg. Het zal daarbij nog wel even duren voordat er nieuwe businessmodelen worden geïntroduceerd. Kortom; allemaal factoren die nog niet voor een revolutionaire omgeving zullen zorgen.”
Overleven
Wat betreft de verhouding merkgebonden aftersales versus het universele kanaal, is Herrmann duidelijk: “De aftermarket heeft zich langzaam richting het ongebonden kanaal ontwikkeld. Dat gaat nog wel even door, maar de dealernetwerken gaan zeker terugvechten. En ze moeten ook wel, want zonder een gezonde aftersales en vooral een groter marktaandeel in de reparatie en onderhoudsmarkt, kunnen dealers niet overleven.”