Antonio Tajani, vice-voorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor ondernemingen en industrie, moest enkele uren na zijn speech bij Clepa (de Europese vereniging van onderdelenfabrikanten) in Brussel al gas terugnemen.
Hij wilde een moratorium uitroepen over de afspraken die er liggen ten aanzien van het aantal grammen CO2 per kilometer in 2020. De EU wil graag dat de automobielindustrie in 2020 op een uitstoot van 95 gram per kilometer uitkomt en in 2025 op 80 gram. Dat laatste wordt gesteund door Clepa, maar afgewezen door Acea, de vereniging van Europese autofabrikanten.
Tajani wilde de aanstaande strijd tussen Clepa en Acea voor zijn door een moratorium op 95 gram CO2 per kilometer, maar EU-commissaris Connie Hedegaard is daar verantwoordelijk voor en niet Tajani. Zijn woordvoerder liet dan ook snel weten dat het in deze vooral om een politieke discussie gaat en dat meningen kunnen verschillen. Hedegaard en Tajani zitten dus niet op dezelfde lijn.
Overigens ligt er voor 2015 een maximale uitstoot van 130 gram per kilometer. Greenpeace vindt dat 60 gram per kilometer in 2025-2030 de doelstelling zou moeten zijn om echt een verschil te maken ten aanzien van het milieu. Clepa stelt echter dat de industrie dat niet zal kunnen halen met de huidige voortgang van de techniek.