Het zag er vorige week even niet goed uit voor ATU, maar dankzij een deal over de huurprijzen is de autoserviceketen dan toch gered. Dat kan een rentree van ATU op de Nederlandse markt betekenen.

De continuïteit van de noodlijdende reparatie- en onderhoudsformule hing af van overleg met enkele grote verhuurders van de ATU-vestigingspanden. De aankopende partij – het Franse Mobivia – had bedongen dat zij de overname alleen gestand deed als de verhuurders bereid waren de maandbedragen significant te verlagen. Dank zij een te elfder ure door ATU bereikt akkoord kan Mobivia nu niet alleen de overname afronden, maar ook de nodige investeringen gaan plegen. Dit is ook voor ons land van belang, want de Franse groep heeft groeiplannen – ook in de Benelux.

De nieuwe eigenaar heeft ruim tienduizend medewerkers in dienst en beschikt over eigen distributiecentra en iets meer dan zeshonderd werkplaatsen (onder andere de ketens Norauto, Midas, Auto5). In Frankrijk en België is Mobivia goed voor ruim 1.400 universele autobedrijven (deels franchise). Die aantallen groeien na de integratie van ATU door naar een kleine twintigduizend medewerkers c.q. bijna 2.100 universele autobedrijven. De deal kan ook gevolgen hebben voor onderdelendistributeurs in met name Frankrijk en de Benelux. In die landen worden onderdelen hoofdzakelijk betrokken bij de grote distributeurs, terwijl ATU in Duitsland beschikt over distributiecentra, inclusief een gestructureerde onderdeleninkoop en -import.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 juli 2025
Stichting Branchenormering Schadeherstel stopt
18 juli 2025
Energie
17 juli 2025
Gert Veenstra countrymanager Autorola
17 juli 2025
1 op de 5 automobilisten ervaart schade in wasstraat
17 juli 2025
ING: Invoering kilometerheffing duldt geen uitstel
17 juli 2025
Schaal en groei
Meest bekeken berichten
Recente reacties