Aumacon stelt haar autoverkoopprognose voor dit jaar andermaal in opwaartse zin bij. In juni nog voorzag het consultantsbureau al een verkooptoename naar 450.000 stuks, nu wordt de prognose bijgesteld naar 470.000 stuks ofwel ruim 21 procent meer dan het ‘rampjaar’ 2009.
Vorig jaar werden er maar 387.000 nieuwe auto’s verkocht in ons land, het laagste aantal in 40 jaar tijd. De 470.000 van 2010 geven dan ook vooral aan dat er van hersteld economisch vertrouwen sprake is.
Toch moet daar volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann tenminste een drietal nuances bij gemaakt worden. "Op de eerste plaats wordt de toegenomen marktvraag in ons land in sterke mate ‘gekocht’ door overheidsbeleid. En dat is een riskante basis, want ondanks dat huidig demissionair minister De Jager voorstander is voortzetting van de groene belastingen biedt de politieke realiteit van dit moment maar weinig zekerheid hierover."
Daarnaast wijst Dickmann erop dat de omzetontwikkeling van de autodealers niet lineair meegroeit. "Door de ongelijkmate groei van de autoverkopen groeit het omzetvolume slechts dertien procent", daarmee doelend op de enorme toename van met name het A-segment. Voor deze klasse van de allerkleinste auto’s wordt dit jaar een verkooptoename van zestig procent voorzien, andere modelklassen stijgen veel minder snel of zien hun afzet juist dalen – zoals dat bij veel leaserijders populaire D-segment het geval is.
Op de derde plaats blijken Nederlanders nog steeds tot de zuinigste autokopers van Europa te behoren. Dickmann: "Ter vergelijk, in België wordt dit jaar een totaalmarkt van liefst 520.000 nieuwe auto’s verwacht en anders dan bij ons is daar niet het A-segment, maar nog steeds het hogergelegen C-segment de populairste klasse."
Vergeleken met prognoses die belangenclubs of sommige banken afgeven is de Aumacon-prognose niet alleen onafhankelijk opgesteld, maar tevens onderbouwd naar de verschillende auto- en koperssegmenten. Zo blijkt uit de detailanalyse (zie link onderaan dit artikel) dat bijvoorbeeld de verkoop van hybride auto’s dit jaar wat achterblijft bij het marktpatroon.
Dickmann: "De markt is wat afwachtend geworden ten aanzien van alternatieve brandstoffen. Niet alleen is er nog maar weinig aanbod beschikbaar, er is ook nog veel onzekerheid over de prijsstelling en de restwaardeontwikkeling. Toch zal er in 2011 voor het eerst echt gas gegeven moeten worden op het onderwerp ‘elektrische voertuigen’ (EV). Wij verwachten komende jaar zeker één- à tweeduizend nieuwe EV’s op onze wegen. Dit jaar worden dat er nog maar zo’n 200 stuks. Komend jaar wordt dus een eerste, voorzichtige stap gezet richting de overheidsdoelstelling van 200.000 EV’s in 2020."