De macht van de grote dealerholdings neemt steeds verder toe, er is meer volume met iets meer vestigingen. Zeven jaar geleden waren de vijftig grootste dealers nog goed voor een derde van alle autoverkopen, vorig jaar kwam dit aandeel uit op 46,1 procent. Dit blijkt uit de jongste uitgave van de DSN Dealerholding Top-50.

Grote holdings als Stern, Pouw en Broekhuis blijven overnames doen. Hierdoor zal er waarschijnlijk nog dit jaar een marktmeerderheid komen door de dealer top vijftig. Als dat gebeurd, dan is Nederland de eerste in Europa waar zo’n machtsconcentratie zich voordoet.
Stern, dealergroep Pon en PGA Nederland zijn in 2011 de drie meest gegroeide holdings qua combivestigingen, servicevestigingen, verkoop- en servicepunten en erkende reparateurpunten. Daarom staan zij bovenaan de top-50. Stern had vorig jaar 28.965 nieuwverkopen, een stijging van 10,1 procent ten opzichten van 2010. Pon kwam uit op een daling van 4,6 procent, 22.369 stuks en PGA wist 16.634 auto’s af te zetten, een plus van 15,7 procent.

Volgens Dealer Support Net hebben dealers de mogelijkheid om in een regio zoveel mogelijk automerken naar zich toe te trekken of zij kunnen zich in een groter gebied concentreren op maar een paar merken. Hoe dan ook is de tijd voorbij dat de autobedrijven in bijna ieder merk geïnteresseerd waren. Blijkbaar richten zij zich liever op enkele Europese merken met stevige verkoopvolumes om groot te worden. Inmiddels wordt zo’n driekwart van Audi- en Volkswagen-modellen via dealerholdings uit de DSN Dealerholding Top-50 verkocht.

Het aandeel van de vijftig grootste dealerholdings in de totale nieuwverkoop van personen- en bestelauto’s in Nederland is sinds 2004 van 33,5 procent gestegen naar 46,1 procent in 2011. Hier het verloop per jaar:

JaarAandeel in procenten
2004 33,5
2005 38,7
2006 39,3
2007 41,9
2008 42,8
2009 44,3
2010 45,5
2011 46,1


Ook Europese megadealers en dealergroepen versterken hun nationale marktpositie, zo blijkt uit een recente analyse van ICDP-cijfers. Lees er hier alles over >>

Lees op pagina 64 in Aftersales Magazine 4 alle details.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 november 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19