Een onderzoek onder voornamelijk zakelijke automobilisten in een vijftal Europese landen naar hun frustraties rondom het autogebruik, laten een niet onverwacht beeld zien.
Dat files de lijst aanvoeren was te verwachten, net als het zoeken naar een parkeerplek. Daarbij staat de bestuurder bloot aan de nodige stress, omdat vaak een afspraak onder tijdsdruk komt te staan. Dat de algemene werkdruk een factor is die het autorijden wat stressgevoeliger maakt, is ook al eerder geconstateerd. Een antwoord dat relatief ‘nieuw’ is, is het feit dat negentien procent procent van de bestuurders zich na het zien van een ongeval onzekerder voeren. In ieder geval geven ze aan dat hun oplettendheid even minder is geworden, omdat ze hun gedachten bij het ongeval hebben.
Frustraties
1. | Files | 70 procent |
2. | Parkeerplek zoeken | 53 procent |
3. | Adres niet kunnen vinden | 35 procent |
4. | Werkdruk | 22 procent |
5. | Slecht gevoel na zien ongeval | 19 procent |
6. | Een onnodige rit | 10 procent |
7. | Passagiers die afleiden | 5 procent |
ASM | 13072016 | Bron: Connected Car congres, Nuance