Autotrack heeft, naar aanleiding van het nieuws dat RDW vanaf 2012 de registratie van kilometerstanden overneemt van de stichting Nationale Auto Pas (NAP), aan de Bovagkrant laten weten dat zij vindt dat de gegevens van iedere auto opgenomen moeten worden in een elektronisch dossier. Bovag staat positief tegenover dit idee, maar verwacht dat invoering in de praktijk lastig zal zijn.
Het bijstellen van de kilometerstand wordt vanaf volgend jaar verboden en het aantal keer registreren ervan wordt verhoogd. Autotrack pleit voor verdere openheid van zaken in de autobranche door alle auto’s op te nemen in een elektronisch autodossier. Zaken die daarin moeten worden opgenomen zijn de NAP kilometerstand, de onderhoudshistorie, de schadehistorie, het aantal eigenaren, garanties en de keuringen. Met deze informatie kunnen zowel consumenten als autobedrijven de juiste keuze maken bij aanschaf van een auto.
Sander van den Hout, directeur van Autotrack, realiseert zich wel dat de opname van de complete schadehistorie een struikelblok kan zijn, omdat schadeherstel door een Focwa-bedrijf wel eenvoudig kan worden opgenomen in het dossier en schadeherstel door anderen juist niet. Van den Hout verwacht ook dat de pijsstelling zal verbeteren door invoering van het dossier en het aantal miskopen zal dalen.
De eventuele invoering van een elektronisch autodossier zal zeker nog enkele jaren op zich laten wachten. “Diverse dealers, maar ook onafhankelijke autobedrijven houden de historie van hun auto’s secuur bij. Dat is een begin. Bovendien is de techniek om het geautomatiseerd te publiceren inmiddels ook beschikbaar. Er zijn dan ook al autobedrijven die bij ons aangeven de onderhoudshistorie van hun occasions te willen toevoegen op Autotrack.nl“, aldus Van den Hout in de Bovagkrant.