Na twaalf jaar stopt Autoweek met het uitreiken van haar Tevredenheids Trofee, waarbij de lezer en websitebezoeker een waardering gaf over zijn of haar auto. Via een onderzoeksmethodiek van Trendbox werd hieruit per segment een landelijke uitslag vertaald. Het weekblad stopt met de prijs, omdat er tegenwoordig teveel awards zijn en de animo voor deelname ieder jaar minder wordt.
Robert van den Ham, hoofdredacteur van Autoweek, ziet graag een grote en gezamenlijke nationale auto van het jaar-verkiezing ontstaan waar alle media en betrokken organisaties aan meedoen. “Maar dat zie ik helaas niet gebeuren. Nu is het namelijk lang niet altijd even duidelijk wie heeft bepaald wie zo’n grote prijs mag winnen, hoe dat is gegaan, laat staan of je het als consument allemaal wel serieus moet nemen. Of eigenlijk, het zijn er gewoon te veel”, zegt hij op Autoweek.nl.
Van den Ham verklapt nog wel dat er in 2014 een nieuw initiatief wordt gelanceerd. “Een nieuwe naam en een nieuwe, frisse opzet die veel meer van deze tijd is, dat is wat ik er tot nu toe over kan zeggen.”
Het mankementenonderzoek van de Consumentenbond gaat wel gewoon door. Veel lezers van Autoweek hebben hier vorig jaar ook aan meegewerkt.