Na tuimelschakelaren, druktoetsen en aanraakschermen is er een eindelijk een oplossing aanstaande voor autorijders met smetvrees: handgebaren zijn in vervolg voldoende. Zowel BMW als Volkswagen laten dit zien op de Consumer Elektronics Show in Las Vegas.
BMW gaat ver in het doorvoeren van de bediening via handgebaren en laat niet alleen de entertainment langs deze weg bedienen. Zo kan de i3 op die manier zelfs geparkeerd worden. Het prototype i Vision Future, zeg maar de preproductieversie van een i8 Roadster, beschikt over bediening met handgebaren, over oppervlakten die reageren op aanraking en, natuurlijk, over spraakbediening.
Volkswagen had een jaar geleden op de CES al een Golf R Touch studiemodel staan met een bedieningssysteem dat via gebaren werkt. Deze Modular Infotainment Toolkit (MIB) is in een nieuwe generatie opnieuw op de CES te vinden, ditmaal in een e-Golf Touch. Het is een vroege serieproductieversie, volgens VW.
Sleepfuncties
De e-Golf Touch is voorzien van een nieuwe topversie van de MIB met een 9,2 inch hoge-resolutie scherm (1280 x 640 pixels). Alle functies en schermen zijn samengevoegd onder een helder glazen oppervlak. Links – vóór de bestuurder – bevinden zich vier aanraakgevoelige knoppen (Menu, Home, Car, App) en een draai/drukknop.
Het 8,2 inch brede en 4,1 inch hoge basisscherm van het systeem bestaat uit een groot hoofdscherm en twee instelbare delen aan de rechterkant. Aan die twee kleinere schermen kunnen tien verschillende functies worden toegewezen zoals een cover van een album of een foto van de beller.
Daarnaast is het mogelijk om het hoofdscherm groter te slepen, om zo het volledige display te vullen. Bijvoorbeeld om de navigatiekaart zo groot mogelijk te tonen of alle smartphone-apps – waaronder Mirrorlink, Android Auto (Google) of Carplay (Apple) – weer te geven met behulp van Volkswagens App-Connect.