In tegenstelling tot de personenautomarkt, waar het aandeel leaseauto’s onder de nieuwe verkoop boven de 50 procent zit, worden bestelauto’s veelal direct afgerekend. Uit onderzoek van BedrijfsautoRAI 2015, die dinsdag 20 oktober van start gaat, blijkt dat meer dan 80 procent van de ondernemers zijn bestelauto gekocht heeft.
Daarnaast gebruikt een meerderheid zijn bestelauto ook privé en lijkt er nog een groot potentieel voor de elektrische bestelauto te liggen. In de top 3 van belangrijkste aanschafcriteria staan respectievelijk: de aanschafkosten, de grootte van de laadruimte en de kosten per kilometer. Op de vierde plaats volgt pas het merk van de bestelauto. Hieruit blijkt dat de initiële aanschafkosten een belangrijker criterium zijn dan de kosten per kilometer.
In het onderzoek is respondenten ook gevraagd naar de inrichting en uitrusting van hun bestelauto en naar de mogelijkheid van elektrisch rijden. De meeste personen die een bestelauto rijden, richten deze in op basis van hun specifieke wensen en de soort lading die ze vervoeren. Uit het onderzoek blijkt dat een iets groter percentage het inrichten zelf doet (36%) en een wat lager percentage dit uitbesteed (29%). Met betrekking tot in-car systemen heeft slechts 5% een tachograaf, 13% een voertuigvolgsysteem en slechts 57% een navigatiesysteem in de bestelauto.
Elektrisch rijden is voor 44% van de respondenten geen optie. Echter, 24% zou vanuit duurzaamheidsoogpunt elektrisch rijden overwegen en 32% twijfelt hierover. Indien men de juiste argumenten weet te vinden om de twijfelaars te overtuigen, ligt er nog een groot potentieel voor elektrische bestelauto’s.