BMW staat in eigen land niet langer onder verdenking van manipulatie van dieseluitstoot. Het Kraftfahrtbundesamt (de Duitse RDW) heeft bij rollenbanktests en meting op de weg niets verdachts geconstateerd.

Een Duitse milieuorganisatie had de autofabrikant beschuldigd, op grond van rijtests met een 320d. Software voor de reiniging van uitlaatgassen zou zijn bewerkt om alleen in testopstelling op volle kracht te draaien. Daarvan is echter geen sprake, oordeelt het KBA. “De verhoogde NOx-waarden zijn terug te voeren op niet-normale bedrijfsomstandigheden. Er is dan ook geen aanleiding om maatregelen te treffen.” In reactie op de uitspraak zegt BMW Group’s R&D-directeur Klaus Fröhlich dat het merk de huisregel hanteert “dat er niet wordt gemanipuleerd. Onze dieselmotoren zijn schoon. Daarop kan het publiek, de politiek maar vooral onze klant rekenen.”

Mercedes Vito

Intussen staat Mercedes in de beklaagdenbank met de Vito 4×4. Ook hier draait het om eventuele beïnvloeding van software bij de dieselmotor. Het zou gaan om de dosering van Adblue, die alleen in testsituaties optimaal zou werken. Het KBA gaat onderzoeken of daarvan inderdaad sprake is. Daimler zegt “technische gesprekken” te voeren met de toezichthouder. Het zou gaan om circa duizend Euro 6 Vito’s van oudere productie.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties