BMW staat in eigen land niet langer onder verdenking van manipulatie van dieseluitstoot. Het Kraftfahrtbundesamt (de Duitse RDW) heeft bij rollenbanktests en meting op de weg niets verdachts geconstateerd.

Een Duitse milieuorganisatie had de autofabrikant beschuldigd, op grond van rijtests met een 320d. Software voor de reiniging van uitlaatgassen zou zijn bewerkt om alleen in testopstelling op volle kracht te draaien. Daarvan is echter geen sprake, oordeelt het KBA. “De verhoogde NOx-waarden zijn terug te voeren op niet-normale bedrijfsomstandigheden. Er is dan ook geen aanleiding om maatregelen te treffen.” In reactie op de uitspraak zegt BMW Group’s R&D-directeur Klaus Fröhlich dat het merk de huisregel hanteert “dat er niet wordt gemanipuleerd. Onze dieselmotoren zijn schoon. Daarop kan het publiek, de politiek maar vooral onze klant rekenen.”

Mercedes Vito

Intussen staat Mercedes in de beklaagdenbank met de Vito 4×4. Ook hier draait het om eventuele beïnvloeding van software bij de dieselmotor. Het zou gaan om de dosering van Adblue, die alleen in testsituaties optimaal zou werken. Het KBA gaat onderzoeken of daarvan inderdaad sprake is. Daimler zegt “technische gesprekken” te voeren met de toezichthouder. Het zou gaan om circa duizend Euro 6 Vito’s van oudere productie.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
11 december 2025
Marco van der Aa voorzitter RAI Aftermarket
11 december 2025
Ondernemers onderling
10 december 2025
‘Innovatie door AI is voor iedereen’
10 december 2025
Claro neemt One2Wash over
Meest bekeken berichten
Recente reacties