Grossier Lantinga Automaterialen heeft op 25 juni een vakpanel-avond georganiseerd. Samen met ING, Bosch, importeurs en garagehouders is er gepraat over onder meer klantenbinding, communicatie, marketing en technologische ontwikkeling.

Een opvallende uitspraak van de avond komt van Eric Rietveld, conceptmanager Benelux bij Robert Bosch. “Wij geloven niet in specialismen, dat is tijdelijk. Je moet openstaan voor alle mogelijkheden die de markt biedt, anders doe je jezelf tekort.” Rietveld gaf dit antwoord op de discussievraag of je als dealer of universeel garagehouder moet kiezen voor specialisatie of juist multifunctionaliteit.”

Rietveld ziet het echt als een must dat je als autobedrijf service kan verlenen aan een zo breed mogelijk wagenpark. “Met name met onze concepten willen wij een zo breed mogelijk aanbod hebben en een volledig spectrum servicen in onze werkplaatsen. Wij leveren universele middelen, producten en trainingen over totale breedte om dit te bewerkstelligen.”

Sommige garagehouders zien de snelle technologische ontwikkeling van nieuwe vormen van aandrijving als een bedreiging. “Eerst maken ze nog een sterke opmars tot circa 2020, maar daarna verdwijnen hybride en elektrisch rijden om plaats te maken voor volledig CO2-vrije brandstofceltechnologie. Uiteindelijk stopt het verbranden van fossiele brandstoffen en is elke techniek die je bedenkt vergankelijk. Elektrisch is niet het eindstation, hoewel Bosch er nu uiteraard wel op inspeelt”, aldus Rietveld.

Klant minder loyaal

De technologische stroomversnelling maakt bijscholing steeds zwaarwegender en intensiever. Daarnaast doet de garagehouder steeds meer en grotere investeringen in werkplaatsuitrusting, zoals diagnose- en uitleesapparatuur. “Tegenover de groeiende investering in kennis en uitrusting staat een klant die steeds minder loyaal wordt”, zei organisator Roelof Lantinga. “Met name bij aankoop van een auto. Via internet struint hij het aanbod in heel Nederland en zelfs daarbuiten af. Voor reparatie en onderhoud blijft hij het echter dicht bij huis zoeken. Lokale garagehouders binden hun klanten aan zich door onder meer transparantie.”

Handel draait om marketing

Op de vraag hoeveel van de garagehouders werkt met een vooraf vastgesteld marketingbudget, kwam maar een enkele reactie. Volgens één van de aanwezige garagisten draait het binnenhalen van tachtig procent van de opdrachten voornamelijk om marketing. De APK wordt hierbij door de meeste aanwezigen gezien als kans om klanten te winnen.

“Van de bevolking denkt 99 procent anders over auto’s dan wij. In onze uitingen staat onze eigen visie te vaak centraal, wij moeten ons meer verplaatsen in de gedachten van de klant, meer gaan denken als een leek in autotechniek”, aldus de garagist.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 december 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19