In een ingezonden brief in het FD van vanochtend pleit Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter van Bovag, opnieuw voor een prijs per kilometer. Eckhardt reageert daarmee op een opiniestuk van Minze Walvius, directeur van Advier, in het FD van 23 januari.
Walvius betoogde dat het fileprobleem alleen opgelost kan worden met een “innovatieve, holistische benadering”. Een kilometerheffing is “een oplossing uit het verleden”, aldus Walvius. Hij acht het, gezien mondiale megatrends als verstedelijking, de opkomst van autononoon rijden en de deeleconomie, veel logischer om in plaats van rijden, stilstaan te belasten.
Eckhardt noemt deze oplossing ‘wonderlijk’. “We zeggen niet: voer direct de kilometerprijs in, maar ga nu eerst eens ervaring daarmee opdoen. Er is nog geen enkel kabinet geweest dat een serieuze proef met een kilometerprijs heeft gedaan. We zijn inmiddels alweer zoveel jaren verder. Veel auto’s hebben navigatie aan boord en wifi. Ze zijn ‘connected’. Dat betekent dat er al heel veel organisaties zijn die een auto kunnen volgen. Zolang de automobilist daar profijt van heeft, vindt hij dat prima. Een groep leaserijders zou bijvoorbeeld prima met een kilometerprijs kunnen experimenteren, zodat we eindelijk gegevens hebben en we tenminste weten waar we het over hebben.”
Eckhardt benadrukt daarbij dat een uiteindelijke kilometerprijs wel in plaats van de vaste lasten als bpm en motorrijtuigenbelasting moet komen. “Alleen betalen voor de kilometers die je daadwerkelijk rijdt. Bijvoorbeeld bij het vaststellen van de bijtelling voor privégebruik van de leaseauto: wie veel privé rijdt, betaalt veel bijtelling, wie weinig privé rijdt weinig.”