Snelle verschoning van het wagenpark, als middel om de stikstofcrisis te bezweren, kan volgens Bovag langs drie lijnen: verlagen of afschaffen van de bpm, subsidie op?nieuwe en?gebruikte?EV’s, (her)invoering van de sloopregeling voor de oudste diesels.

In 2009 was zo’n regeling zeer succesvol, stelt Bovag. Destijds maakten de oudste personenauto’s en bestellers op diesel versneld?plek vrij voor jongere?benzineauto’s?of zeer schone nieuwe diesels. ?Bovag zegt zo’n ‘sloopregeling 2.0’ graag samen met de overheid te willen optuigen. Aanleiding is een recente brief waarin het kabinet de aangekondigde snelheidsverlaging als ‘mogelijk tijdelijk’ schetst. Voorwaarde is dat de geplande verschoning van het wagenpark of andere bronmaatregelen hetzelfde stikstofeffect hebben.

Bpm

Behalve met een sloopregeling valt snelle milieuwinst volgens Bovag ook te behalen door de bpm te verlagen – en daarmee de aanschaf van nieuwe, schonere auto’s te bevorderen. Effectief acht Bovag verder de invoering van een subsidie op?nieuwe én gebruikte?EV’s. Door de financiële tegemoetkoming uit de breiden naar E-occasions wordt ook de particulier gestimuleerd om over te stappen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 december 2025
Buiten kantooruren: Dakar als jongensdroom
8 december 2025
Jaarcijfers Greenwheels: grotere vloot, jongere gebruikers
8 december 2025
Vernieuwde erkenningenstelsel binnenkort van start
8 december 2025
Goedkoopste autoverzekering daalt in populariteit
8 december 2025
Studieschuldenvrij studeren bij Loogman
5 december 2025
Car Service Partner groeit met vier bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties