Het Dupont Automotive Colour Popularity Report viert dit jaar zijn zestigste verjaardag. Uit het wereldwijde onderzoek blijkt dat wit/parelmoerwit domineert met 23 procent. Zwart en de zwarte effectkleuren stijgen globaal naar 21 procent, vooral door het succes ervan in Pacific-Azië en het wereldwijde imago van luxe en topkwaliteit van deze kleuren. Zilver haalt de derde plaats met 18 procent.
Wit/parelmoerwit is ook in Europa de meest populaire kleur met 24 procent, op de voet gevolgd door zwart/zwarte effectkleuren met 23 procent. De zwarttinten kampen met een licht dalende populariteit sinds de piek in 2009, maar toch behouden deze kleuren het leiderschap in de middenklasse en MPV’s, daarnaast ook in de luxe berline- en luxe SUV-klasse. Wit/parelmoerwit leidt dan weer bij de compacte en sportwagens, tevens bij de truck en SUV’s. Grijs (15 procent) en zilver (14 procent) dalen dit jaar in populariteit in Europa, terwijl blauw het beter doet, met 8 procent op de totale Europese markt in 2012.
Ann de Clerck, manager kleurenmarketing van Dupont Refinish EMEA: “De betekenis van wit symboliseert de voorkeuren voor duurzaamheid en een vooruitstrevend ontwerp. De witte parelmoertinten worden ook steeds populairder, hoewel het gebruik ervan nog heel beperkt blijft in vergelijking met effen wit.”