Ter gelegenheid van het eerste lustrum van iClean Naarden ging Aftersales Magazine op bezoek bij dit carwashbedrijf, waarvan mede-investeerder Cees Klaassen tevens directielid is.

Carwash is niet de enige activiteit van Klaassen, die zich tegenwoordig voornamelijk inzet als sales- en netwerkdirecteur van Fixico. Ook bij iClean wordt trouwens schadeherstel aangeboden als een van de onderscheidende diensten. “We maken daar op social media ook reclame voor. Dat doen we met alles wat we hier aanbieden. Wat dat betreft is het echt een totaalconcept. We hebben zelfs een dogwash. Ook dat loopt inmiddels goed: in 2019 hebben we twee keer zoveel honden gewassen als in 2018.”

De mensmachine

Opgezet in de laatste week van december 2014 en actief vanaf januari 2015 is iClean Naarden snel gegroeid naar zo’n honderdduizend wassingen per jaar. Cees Klaassen: “In het begin dachten we bij tweehonderd auto’s per dag al: wat gebeurt hier? Nu zitten we geregeld tussen drie- en zeshonderd auto’s per dag.”

Deels is die snelheid te danken aan de zeer efficiënte Hanna wasstraat, maar Cees Klaassen haast zich te zeggen dat het bij iClean Naarden vooral draait om de mens achter de machine. “Zo’n wasstraat bestaat feitelijk uit verschillende modules, die je al naar gelang het gekozen wasprogramma aan- of uitzet. Je zou er in principe ook apparaten van andere merken tussen kunnen zetten. Maar je kunt de mooiste techniek hebben, de mooiste omgeving, als je de mensen niet mee hebt en je concept niet duidelijk is, dan werkt het niet. Het lijkt alsof de machine hier alles doet, we hebben bijvoorbeeld ook waanzinnig krachtige stofzuigers, maar eigenlijk ondersteunen de machines de mensen. Daar hebben we in het begin ook de meeste tijd aan besteed: het team zodanig opleiden dat de medewerkers doen wat nodig is. Als iemand in de zomer van de Afsluitdijk komt, met een voorruit vol insecten, dan heeft die auto wat extra aandacht nodig. En die krijgt hij hier.”

In 2019 hebben we twee keer zoveel honden gewassen als in 2018.

De service is bovendien nog altijd in ontwikkeling. Binnenkort wil iClean Naarden starten met een butlerservice. “Dan staat er aan het begin iemand klaar die aanbiedt de auto over te nemen. De klant kan dan in de wachtkamer een kopje koffie nemen. We wassen de auto, kunnen hem eventueel ook stofzuigen en in de VIP-sectie maken we hem ook van binnen weer helemaal nieuw, inclusief ramen, dashboard en dorpels.”

Beleving

Cees Klaassen is de eerste die zal toegeven dat iClean niet de goedkoopste carwash in Naarden is. “We vragen een goede prijs voor een wasbeurt en daarna is het gewoon het feestje dat het ook mag zijn: stofzuigen is gratis. Mensen kunnen gratis een kopje koffie pakken. Reinigingsdoeken en reinigingsmiddel zijn gratis. En als het niet lukt, helpen we je ook nog erbij. Vanuit efficiency denk je misschien: dat moet ik niet doen, des te eerder zijn de mensen weer weg, maar het draagt wel bij aan de beleving. En het resultaat is verbluffend. Bovendien doen we de laatste sectie met osmose, gedemineraliseerd water. Dat laat geen kringen na. Bij een wasbeurt gebruiken we ook zeshonderd liter water. Dat is wel wat meer dan bij een rollover. Wat daarbij hier in de omgeving heel goed werkt, is dat we 99 procent van ons waswater opvangen, reinigen en hergebruiken. Daarmee blijft het waterverbruik tot een minimum beperkt. Dat water halen we zelf uit een dieptebron uit de grond. Daar worden we echt heel vaak op aangesproken. Water wordt schaars, dus daar zijn we zuinig op.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
Meest bekeken berichten
Recente reacties