Voor het achtste jaar op rij zijn in Europa de dealernetwerken in omvang gekrompen. Dat meldt het internationale onderzoeksbureau ICDP in zijn meeste recente marktanalyse. Blijkens het rapport European Car Distribution Handbook 2016 speelt de branche onvoldoende in op veranderingen op het speelveld.

Hoewel de aantrekkende nieuwverkoop anders doet vermoeden, staat de rendabiliteit van autobedrijven onverminderd onder druk. Want het gedrag van de klant verandert, nieuwe concurrenten van buiten dienen zich aan en technische innovaties knagen aan het bestaande businessmodel. Verder blijkt het voor dealers volgens ICDP moeilijk om te blijven voldoen aan de investeringseisen van de fabrikant. Ook groeit de concurrentie van het vrije kanaal.

Binnen die algemene tendens zijn er overigens wel verschillen per merk. Waar gevestigde partijen als Volkswagen en Toyota een netwerkkrimp van vijf tot tien procent moeten incasseren, zijn Kia ( 30%) en Dacia ( 19%) juist onstuimig aan het groeien. De afname van het aantal vestigingen en de Europa-breed aantrekkende nieuwverkoop resulteren in een gemiddelde van driehonderd auto’s per merkdealer per jaar. Dat zijn er 45 meer dan in crisisjaar 2009, maar het zijn vooral de premiummerken die groeien: 13%. De afzet van de Aziatische volumemerken dikt juist in, met zo’n twee procent per jaar.

Drie ontwikkelingen

Volgens de onderzoekers moet de dealersector inspelen op drie ontwikkelingen:

– Het afnemende fysieke bezoek aan autobedrijven (en de dalende noodzaak om op A-locaties te zitten)
– De behoefte bij klanten aan andere distributiemodellen(online, outlet, winkelcentrum) en meer beleving, als gevolg van de digitalisering
– De wens om voor onderhoud minder tijd/kilometers te hoeven uittrekken. Mobiele servicediensten en snelservice bieden hier mogelijkheden.

ICDP stelt dat er her en der wel degelijk initiatieven om te vernieuwen plaatsvinden. Niettemin heeft nog geen enkele autofabrikant een samenhangend en eenduidig nieuw concept ontwikkeld voor zijn dealernetwerk.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juni 2025
In memoriam: Luc Baetens (CarGarantie)
4 juni 2025
Bouy start nieuwe verzekeringsmaatschappij
4 juni 2025
Grenzen aan online reviews
3 juni 2025
BOVAG: Occasionverkoop +6,2 procent in mei
3 juni 2025
VWE: 0,5 procent meer occasionverkopen in mei
3 juni 2025
BOVAG en vakbonden melden onderhandelingsresultaat cao
Meest bekeken berichten
Recente reacties