Het eerste halfjaarresultaat 2012 van Europa’s grootste bandenwebshop-groep, het beursgenoteerde Delticom, laat zien dat ook de webshop niet ongevoelig is voor de economische omstandigheden. Met een omzet van 193,3 miljoen euro, werd ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar (198,3 miljoen euro), een omzetdaling van 2,5 procent genoteerd.
De reden die voor de daling wordt aangegeven, is een zwak zomerbandenseizoen in vrijwel heel Europa. In zuidelijke landen laat men de auto vaker staan en in andere landen ligt er druk op het aantal gereden kilometers.
Delticom stelt in een reactie dat de min van 2,5 procent tegenvalt, maar dat dit nog altijd een stuk beter is dan de door het management ingeschatte daling van acht tot tien procent van de totale Europese bandenvervangingsmarkt. Delticom investeerde vorig jaar overigens in een eigen magazijn om pieken in de vraag op te kunnen vangen.
Rainer Binder, ceo bij Delticom: “Natuurlijk kunnen wij ons niet onttrekken aan de algehele malaise in Europa, maar we ervaren wel dat ons marktaandeel groeit. Als webshop zijn we veel flexibeler dan een traditioneel voorraadhoudende onderneming. We kunnen ook sneller schakelen als consumententrends wijzigen. Bijvoorbeeld van merkbanden naar budegtbanden. Ons businessmodel bewijst zich des te meer in deze hectische tijden.”
Opvallend is dat Delticom voor de tweede helft van het jaar een inhaalslag verwacht en zelfs een omzetstijging van vijf procent voorziet voor heel 2012.