Eurorepar Car Service is de universele garageformule van Stellantis waarmee dealers, ex-dealers en onafhankelijke autobedrijven onderhoud en reparatie kunnen bieden aan alle merken, mét de ondersteuning van een autofabrikant die tekent voor 40 procent van het Nederlandse wagenpark.

Partnercontent

Haaima Hylkema is een grote dealer van Citroën, Peugeot, Opel en Suzuki in Friesland en de Noordoostpolder, die op een aantal vestigingen tevens de universele garageformule Eurorepar Car Service voert. De meeste recente toevoeging was de Opel-vestiging in Leeuwarden, die overigens nog de naam draagt van het in 2014 overgenomen Engelsma & Wynia. Klinkt ingewikkeld? Valt mee, legt Ronald Nicola, directeur aftersales bij Haaima Hylkema, uit. “Vanuit Stellantis is er de behoefte om per regio slechts één contractpartner te hebben. Dat maakte samenwerken of fuseren noodzakelijk. Daarnaast willen we als Haaima Hylkema heel dichtbij de klant zitten, niet alleen met onze merken, maar ook met Eurorepar Car Service, zodat we iedereen kunnen bedienen, ook bijvoorbeeld de Opel-rijder die een ‘vreemd’ merk als tweede auto heeft. Daarom hebben we in alle plaatsen waar we een dealervestiging hebben ook een Eurorepar Car Service-vestiging.”

Op de onderdelen biedt Eurorepar 24 maanden garantie. “De onderdelen zijn gewoon goed en de beschikbaarheid is goed.”

Een belangrijk voordeel van Eurorepar Car Service is dat er een grote autofabrikant achterstaat. Ronald Nicola: “Daardoor heb je ook de inkoopvoordelen van onderdelen van de merken die Stellantis vertegenwoordigt. Daarnaast kunnen we via Eurorepar Car Service een mobiliteitsabonnement aanbieden en hebben we toegang tot een eigen lijn Eurorepar-onderdelen en technische data voor alle merken, tot aan software-updates toe. Iedere klant die via Eurorepar Car Service een afspraak maakt, krijgt Eurorepar-onderdelen. De vreemde merken sturen we ook zoveel mogelijk op Eurorepar-onderdelen. Uit onze statistieken blijkt dat 30 procent van de auto’s die bij onze dealervestigingen in de werkplaats komen vijf tot tien jaar oud zijn. Die auto’s kun je heel goed bedienen met Eurorepar. Daar hoeven niet per se originele onderdelen in.”

Wat de beschikbaarheid van technische data betreft is het aanbod via Eurorepar Car Service ook behoorlijk compleet. Ronald Nicola: “De onderhoudsschema’s wijken ook niet af van de schema’s van de originele merken. Dus je kan met Eurorepar Car Service offertes voor onderhoudsbeurten doen zoals de dealer dat ook zou doen. Het is een heel uitgebreid pakket waarmee we de merken die we niet zelf vertegenwoordigen goed kunt bedienen.”

Met een landelijk dekkend netwerk als Eurorepar Car Service beginnen ook leasemaatschappijen interesse te krijgen. Ronald Nicola: “Je ziet dat ook zij naar alternatieven zoeken voor de dealer. Ten eerste dunt het netwerk uit en daarnaast zie je de prijzen bij de dealer stijgen, van onderdelen en van arbeidsloon. Ook zie je leasecontracten langer doorlopen, waarmee een universele formule als Eurorepar Car Service ook aantrekkelijker wordt. De eerste gesprekken daarover lopen al. Ik heb de eerste sla’s tussen Eurorepar Car Service en leasemaatschappijen al voorbij zien komen.”

Frans

Tegenover een dealerholding als Haaima Hylkema staat een stand alone-bedrijf als Autobedrijf Pompstra in het Groningse Leek, eveneens aangesloten bij de universele garageformule Eurorepar Car Service. Gespecialiseerd in de Franse merken Peugeot, Renault en Citroën was Pompstra tot 2017 Citroën-dealer, later Citroën-erkend reparateur. Over de voordelen van Eurorepar Car Service zegt Edwin Pompstra: “Als universeel loop je vroeg of laat tegen problemen aan die je vroeger als dealer gewend was op te lossen, maar die nu niet meer lukken. Toen het dealerschap werd opgezegd in 2017 had ik buikpijn. Het bekende dat je had, valt weg. Ik ben van mening dat je je moet specialiseren. Wij hebben gekozen voor het specialisme van de Franse auto; Peugeot zit heel dicht tegen Citroën aan en toen hebben we ook Renault er maar bij gepakt. Wij hadden ook het geluk dat veel dealers uit de regio zijn vertrokken, zodat wij ons nu kunnen profileren met ‘dealerkwaliteit bij u om de hoek’. Wel blijft het raadzaam een relatie te onderhouden met de dealer van de merken waarin je gespecialiseerd bent. Voor ons is dat Haaima Hylkema, onder meer voor terugroepacties of een software-update.”

De Eurorepar Car Service-vestiging van Edwin Pompstra in Leek.

Edwin Pompstra schat dat Citroën nog goed is voor 40 procent van het werk in de werkplaats. Peugeot neemt 30 procent voor zijn rekening en Renault 20 procent. De overige merken maken de resterende 10 procent uit, waarbij het Pompstra wel opvalt dat die klanten uit de nabijheid komen. “Terwijl die eigenaar van een C4 Picasso uit Almelo nog steeds ieder jaar naar Leek komt voor zijn onderhoudsbeurt. Dat zit er nog gewoon in.”

Het gebruik van Eurorepar-onderdelen is daarbij van toegevoegde waarde doordat er twee jaar garantie zit op zowel de onderdelen als de arbeid. Edwin Pompstra: “De kwaliteit is gewoon goed, de beschikbaarheid is goed en via de Service Box, die min of meer dezelfde is als de dealer gebruikt, kunnen we ook de originele onderdelen van de Stellantis-merken bestellen, op chassisnummer, inclusief de technische schema’s. Het systeem geeft daarbij wel het Eurorepar-alternatief voor de auto’s van vijf jaar en ouder. Dat werkt gewoon perfect.”

Waar Autobedrijf Pompstra ook heel goed op scoort, is de Eurorepar Car Service-pas. “Toen ik in 2015 het bedrijf overnam, was de werkplaats op sterven na dood. Het was voor mij dé oplossing voor de vraag: hoe krijg ik meer klanten en hoe houd ik ze vast? Ik heb toen bij elke occasion een pechhulppas meegegeven. Na elf maanden ben ik gaan bellen: ‘Uw pechhulppas verloopt binnenkort. Bij onderhoud kunnen wij hem weer kosteloos voor een jaar verlengen.’ Dat kosteloos heb ik inmiddels vervangen door 50 procent korting op de pas. We hebben nu bijna zeshonderd passen in omloop. Daarmee blijft de klant ónze klant, ook al staat hij in Roermond. Dankzij deze pas blijven de klantendata bij ons én het werk gaat naar ons toe. En ja, je verkoopt de pas voor de prijs waarvoor je hem inkoopt en olie bijvullen en een lampje vervangen komt allemaal niet op de factuur, maar op de lange termijn verdien je eraan doordat de klant bij jou terug blijft komen voor onderhoud.”

Foto boven: Bij Haaima Hylkema is Eurorepar Car Service in Leeuwarden geïntegreerd in het Opel-dealerbedrijf.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties