Federauto heeft voor de derde keer het onderzoek Rolling Wheel uitgevoerd, dat de staat van de banden van het Belgische wagenpark weergeeft. De commissie van bandenfabrikanten trekt nu aan de alarmbel, aangezien het zeer slecht gesteld is met de staat van de banden en hierdoor de verkeersveiligheid in het gedrang komt. Ook in Nederland ontwikkelt zich dezelfde trend.
De afgelopen drie jaar is het aantal zomerbanden dat in slechte staat is met vijftien procent gestegen. Ook worden andere weggebruikers in gevaar gebracht, doordat 600.000 voertuigen rondrijden met minimaal één slechte band. Een ander feit uit de studie is ook dat bij één op de vier voertuigen de banden vervangen moeten worden, terwijl dit in 2009 nog één op de vijf was.
Overtredingen
Federauto concludeert onder meer dat 8,2 procent van de bestuurders tegenwoordig met banden rijdt waarvan de profieldiepte minder dan de door het verkeersreglement opgelegde 1,6 millimeter bedraagt. Dit betekent dat 560.000 voertuigen in overtreding zijn.
Daarnaast was zes procent van de in mei 2012 gemonteerde banden geen zomerband maar een winterband. Wat opvalt hierbij is dat zelf drie procent van de gecontroleerde auto’s tegelijkertijd met zomer- en winterbanden uitgerust was.
Bij 46 procent van de voertuigen vertoont minstens één zomerband onregelmatige slijtage of een beschadiging. Dit vertegenwoordigt één op de twee automobilist van het volledige Belgische wagenpark.
Zelfde trend in Nederland
Frans Meerman, manager van Banden Direkt stelt dat er zich eenzelfde trend in Nederland ontwikkelt. “Wij hebben een week lang de profieldieptes gemeten en genoteerd van de ingenomen banden na een bandenwissel. Het bleek dat het bij zestien procent van de banden om een extreem gladde band ging. Dat is twee maal zoveel als vorig jaar.”
Volgens Meerman is de consument onder druk van de huidige economie op zoek naar bezuinigingen, ook ten aanzien van banden. “Dat is echter wel een verkeerde bezuiniging, want de eigen en verkeersveiligheid is er in het geding. Het is een zorgwekkende ontwikkeling, je zal met een regenbui maar een medeweggebruiker tegen komen die dit soort exemplaren onder zijn voertuig heeft.”
Banden Direkt meldde haar bevindingen bij de politie om te horen of zij onderweg letten op deze trend. “De betreffende ambtenaar vertelde vrij nuchter op de hoogte te zijn van deze ontwikkeling, maar daar niet veel aan te kunnen doen. De diender vertelde zelfs bekend te zijn met de praktijken om bij de APK een goede set onder de auto te plaatsen. Na de keuring of steekproef wordt gewoon de oude band-wielcombinatie weer gemonteerd”, aldus Meerman.