Niet realistisch, concurrentievervalsend en technisch niet haalbaar: de Duitse politiek en auto-industrie hekelen de CO2-reductiedoelen die maandagavond zijn vastgelegd door de Europese Commissie en lidstaten.

Nieuwe personenauto’s moeten in 2030 in de EU 37,5 procent minder CO? uitstoten dan in 2021. Lichte bedrijfswagens hoeven ‘slechts’ 30 procent lager uit te komen. Zowel de termijn als de percentages zijn volgens minister Altmaier van economische zaken niet reëel en bovendien niet haalbaar voor de fabrikanten. Nu al zitten ze volgens hem aan de grens van wat technisch te realiseren is. De overgang naar aanzienlijk minder CO2-uitstoot moet wat de bewindsman betreft meer geleidelijk lopen. Bovendien zou een reductie van 30 procent beter haalbaar zijn. Ook VW-topman Diess noemt in Duitse media die norm.

Concurrentie

Voor de brancheorganisatie VDA is de limiet waarvoor de sector zich ziet gesteld een vorm van concurrentievervalsing. Buiten Europa zijn er namelijk geen CO?-doelstellingen van gelijke orde. Volgen de VDA houdt de politie geen rekening met commerciële en technologische aspecten. Bovendien is het de vraag hoe snel elektrisch rijden echt voet aan de grond krijgt bij de berijder. Ander pijnpunt: de eenzijdige verdeling van laadpunten. Circa 75 procent ervan is gelegen in maar vier landen, onder meer Nederland.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties